9: Inne på kontoret

12 december, 2018

Bondebloggens julkalender ”Visste du detta om svenskt lantbruk?”

Det här borde egentligen vara lucka nummer 12. Den tolfte är ju dagen varje månad när momsen ska rapporteras in, om man har månadsmoms som vi har.

Liksom många andra småföretagare har jag dubbla känslor för det här med pappersarbete. Det är ett nödvändigt ont som man svär åt mellan varven men det är ju en del av att vara företagare. Och det är kul när man känner att man har koll på sin verksamhet.

Jag tror att det finns två olika uppfattningar när det gäller lantbruk och kontorsjobb. Dels finns det de som tänker att vi bara jobbar ute med djur och natur hela dagarna och så finns det de som har snappat upp att det är så ohyggligt mycket pappersarbete att man nästan går under om man har en gård.

Sanningen är väl någonstans däremellan kan jag tycka. Men det är absolut en hel del kontorstid.

När man väl kommer ner på kontorsstolen, i mitt fall ofta i sista minuten, kan det vara vanlig bokföring man ägnar sig åt. Debet och kredit och allt det där. Som vilket företag som helst. Om man lejer bort det eller sköter det själv är ju upp till var och en men man måste i alla fall ha koll på sina räkningar och vad som ska betalas och faktureras. Samt att man måste ha en bra överblick över sin verksamhet.

Sedan kommer djuren. Vi som har nötkreatur rapporterar allt som sker till Jordbruksverket i ett system som heter CDB (centrala djurdatabasen). Där registrerar man in allt som händer såsom födslar, slakt, inköpta djur, avlivade djur och försäljningar. Systemet finns för att man ska kunna spåra kött och djur om det skulle behövas.
För andra djur än nöt finns liknande system, allt ska registreras och rapporteras. Och om man inte sköter sig och rapporterar exakt i tid blir det dyrt.

Djur som blir sjuka och får någon behandling ska journalföras individuellt. Allt måste finnas tillgängligt för kontroll. Man journalför även annat som har betydelse för den egna driften, som tillväxtkurvor, mölkstatistik, semin, dräktigheter och slaktvikter. Olika system och olika behov beroende på vad man jobbar med.

(Shiiit, vilket långt inlägg det blir känner jag!! Håll ut! Ska skriva ett jättekort nästa gång!)

Växtodling är en annan sak som kräver pappersarbete. Journaler och planer för vad som ska sås, om man har använt något bekämpningsmedel och i så fall var och hur. Bland annat.

Ekologiskt, Krav eller konventionellt? Bönder som är anslutna till exempelvis KRAV har egna regler och måste ägna sig åt extra dokumentation. Det händer ofta att olika kontrollorgan vill ha samma uppgifter men på sitt eget sätt och i sina egna respektive system. Så onödigt!

Det finns mycket mer att säga om lantbrukets administration men det här var lite av det som görs. Olika lantbruksinriktningar har olika uppgifter och listan kan säkert göras precis hur lång som helst. Tillstånd och ansökningar hit och dit, men så är det ju i andra branscher också.

Till sist måste jag bara nämna ansökan om lantbrukets olika ersättningar, SAM-ansökan. Det är en riktigt nervprövande sak kan jag berätta.
Eftersom man vill hålla nere matpriserna betalas lantbrukets produkter inte bara av de som handlar i affären utan också via olika ersättningar såsom EU-stöd och statliga stöd. Jag återkommer till det en annan dag. Den här ansökan i alla fall, den är inte att leka med. Den är mycket omfattande och det får bara inte bli fel. Systemen är oförlåtande och fel kryss i en ruta kan ge ödesdigra konsekvenser för ett företag. Det saknas dessutom logik när det gäller bland annat mätning av åkerarealer. Det är nästan som ett lotteri! Man gör allting enligt de instruktioner som finns men man kan aldrig vara säker på att det är rätt när kontrollanterna kommer ut. Och när det kommer kontrollanter som ska kontrollera kontrollanterna kan det bli riktigt snurrigt!

På vår gård är det jag som sköter det löpande pappersarbetet. När jag har gott om tid och bra ordning i högar och pärmar tycker jag att det är riktigt kul. Annars gör det mig mest svettig.
Danne sköter SAM-ansökan (den jag berättade om här ovanför) tillsammans med Maria på LRF Konsult. Han är även duktig på saker som att att tolka bokslut, planera avskrivningar och att göra investeringsplaner.

Idag har jag försökt bokföra och det gick väl sådär kan man säga. Diverse avbrott stökade till dagen men jag blev klar till sist i alla fall. Jag tror nästan att ett kontor på annan ort skulle vara det allra bästa!

 

10: Smyg in och se
8: Några bra saker