Baltema

Även om det nu var längesedan både vallskörd ett och två var så är dessa inte riktigt avklarade än, kvar är att köra hem alla balar. De är tillfälligt lagrade i fältkant, men ska hem så fort som möjligt. I dag så blev det ett litet ryck i balkörarsvängen och några fler balar fick komma hem.

Balar

Det finns ju lite olika sätt att hantera grovfodret på och vi har valt fyrkantsbalar och precis som vanligt finns för och nackdelar med allt. En fördel med detta tycker jag är att det går fort att köra och så fort balen är plastad är den väderskyddad och den lufttäta lagring är igång. En nackdel däremot är att det då ligger massa balar lite kors och tvärs på fälten som måste köras ihop. Även om vi nu satsar på att försöka plocka ihop balarna på en gång när vi pressar och plastar så blir de oftast liggande i fältkant ett tag. Då slipper de ligga och skada vallen och blir lite mer skyddade än om det ligger kvar ute på fälten. Däremot så blir de inte helt skyddade… I alla fall inte utan fågelnät och sorkskydd under.. Skador efter dessa djur har på senare år ökat hos oss. Därför så kan vi inte riktigt andas ut fören balarna är hemma, men vi hinner ofta inte köra hem dem direkt i anslutning med själva skördandet. Dels för att det brukar var mycket att göra då, men också för att balarna brukar blåsa upp sig direkt efter plastningen och det gör dem sköra för för mycket hantering. Så balar är bra, men inte om de ligger i fältkant sönderätna eller sönderpickade av odjur…

Fyrkantsbalar är smidigt för att det går fort att köra tycker jag.
Så fort de är plastade är de luftätt lagrade och väderskyddade.
De ligger dock i vägen så länge de ligger ute på fälten. Då är fältkanten bättre, men tyvärr så är de inte helt skyddade där. Utan fågel- och sorkskydd. Vi försöker ändå alltid att lyfta ut dem i fältkant.
Det bästa är om släpet kan hjälpa till, då går det undan.

Balkörardag

Så kom idag en sådan där dag när vi äntligen hade lite mer tid för att fokusera lite på att få hem balar. Vi har dels en del förstaskörd liggandes i fältkant som väntat på att få åka lastbil och idag så påbörjades det. Sen har vi också lite förstaskörd som ska få åka hem med traktor och sen så har vi också en del andar skörd som också ska få åka både lastbil och traktor hem. En del av andra skörden som skulle åka lastbil låg dock inte så till så att lastbilen kunde komma åt dem, det var dagens första uppgift för mig och Tyra (sommarjobbare som nu jobbar extra). Vi körde fram balarna så att lastbilen kom åt dem, de fick åka från en avlägsen fältkant till en närmare fältkant. Sen så fokuserade vi på att köra hem balarna så endast ska få åka traktor hem. En bra dag och traktorn drog idag hem 224 balar, hur många lastbilen drog hem har jag dålig koll på, men en hel del i alla fall. Skönt att nu få hem balarna. Nu får resten vänta på nästa lucka, men det är ungefär en bra dags körning kvar nu så är nog alla balar hemma.

Dagen började fint med frostig mark och en regnbåge som sällskap.
Det är ganska så tydligt på den här bilden vad som finns vid regnbågens slut… Hursomhelst så skymtas här balar som ligger i en fälkant och väntas på att köras till en fältkant med väg som gräns så att lastbilen kan komma åt dem.
Balarna ställdes i fältkant i samband med skördandet. Då fanns inte tid att köra ihop dem mer än så och det var inte försvarbart att sitta med enbart lastmaskinen och köra dem så långt de behövdes för att ligga bättre till. Det får vi helt enkelt göra nu istället.
Lastar, men inte fullt. När vi kör korta sträckor så brukar vi inte lasta fullt. Då måste man dels hålla på och trixa med balarna vilket tar tid och risken att ha håll på balar ökar. Sen så tjänar vi lite vikt och att vara så lätt som möjligt ät många gånger försvarbart ute på fälten så här års.
Från lastmaskinens perspektiv.
Balarna kördes sedan till en fältkant där lastbilen kunde komma åt dem.
Avlastning samtidigt som utlastning sker.
Vid lite längre transporter är det smidigt att köra med lastbil tycker vi. De får med lite fler balar per sväng.
Kranen och lastbilen körs här av Joakim Skullman. Kul att se säkra förare köra, både lastbilen och kranen. Jag kan inte låta bli att bli imponerad av sådana här förare, man säger bara vart balarna ligger och vart de ska, så löser de allt. Krångliga små vägar är inga problem.
Om man var en fågel…
Apropå fåglar så fick vi tipset av Joakim (som kör lastbilen) att man kan lägga någon/några balar fritt upp på traven. Är det rovfåglar som är problemet när de spanar efter något att äta på marken, så väljer de oftast den höga balen. På så sätt offrar man den/dem balarna, men klarar resten. Vi har nu provar detta och de verkar faktiskt fungera ganska så bra. Häftigt.
Hemkörda balar..
Så ser den här traven ut just nu, den ska växa lite till. Samtidigt så växer fler travar på andra ställen också.

Som sagt var skönt att nu få hem så mycket balar som möjligt. Det känns ju helt klart lite onödigt att producera fint foder för att det ska ligga och bli förstört i fältkant,….