Ordningen återställd framför strömaskinen
Med alla djur inne är det nu hög tid att se till så att maskinparken är redo för det med. 514 har fram tills nu varit tillfällig strömaskinsdragare, men nu är ordinarie Valtran tillbaka på sin plats framför strömaskinen.
Rätt sak på rätt plats
Även om vissa arbetsmoment går att utföra med en traktor så behöver det ju inte betyda att det är optimalt, men för att allt ska gå så bra som möjligt är det väl inte så tokigt att försöka hamna så nära optimalt som möjligt. För oss är det i alla fall så att många av våra traktorer är lite anpassade till vilka arbetsmoment de ska utföra. Valtran är ett bra sådant exempel, den köptes för att i huvudsak dra strömaskinen, dra skogskärra och vara lite vikarie där det behövs. Den passar perfekt för dessa arbetsmoment vilket inte riktigt någon av våra andra traktorer gör. Strömaskinen är ett relativt lätt jobb där man inte åker runt och skumpar så mycket så att framaxel- och hyttfjädring saknas är inte hela världen. Sen så är skrapgångarna i Dikolagården lite för smala för våra andra traktorer. Jag ströade med 514 där häromdagen och var nervös för att köra på vattenkoppar eller inredningen hela tiden, klättrade lite på kanterna av skrapgången gjorde jag med däcken, men värre än så blev det inte. Punka på skrapgången i kombination med trasig sprutande vattenkopp är inte något jag längtar efter så det kändes som att det var dags att byta traktor. Synd bara att inte Valtran alls passade på skrapgången, den stod med breda hjul och kranarmen med kedjeröjaren monterad…. Breda hjulen innebar att den inte alls fick plats på skrapgången…
Hjulkul
Det blev alltså först att se till så att Valtran var redo för sin vinteruppgift innan den kunde ta sig ann den. Nu handlade det inte om någon total ombyggnad eller så, utan bara att byta lite hjul och lite annat fix runtomkring. Fast innan vi tog bort kranarmen och bytte hjul så skulle en häck snyggas till lite inför vintern, men sen så var det bara att byta hjul. Eller så bara och bara var det faktiskt inte, alla fyra hjul är fyllda med vätska för att den ska gå så stadigt som möjligt när den har kranen på sig. Så det var faktiskt lite tungt trotts fin däckvagn så var det lite bökigt. Vet inte riktigt hur mycket varje däck väger (ska ta reda på det framåt), men tunga var dem… Gjort blev det hursomhelst och nu står Valtran framför strömaskinen redor för att hoppa in i rutinerna igen imorgon.