Då var det dags för lite AdBlue strul igen….

Jaha, så var det dags för detta igen, AdBlue strul och den här gången var det 724:ans tur. Det är lite retsamt när det händer helt klart….

AdBlue…

Man kan nog tycka lite vad man vill om AdBlue och många gånger är det kanske inte positiva tankar som flödar genom huvudet. Det är kladdigt att hålla på med, elakt mot elektronik och orsakar inte sällan fel som gör att maskiner inte går att använda.. Det går nog att fortsätta listan ett tag och reta upp sig ordentligt om man vill. Jag glömde förresten nämna att allt om rör AdBlue systemen på maskiner också är onödigt dyrt. Även om det nu finns gott om negativa grejor med denna AdBlue så är det ju i grunden något bra, det minskar utsläppen från motorn och det kan man ju knappast gnälla på. Synd bara att det för med sig det negativa också. Fast det är klart det mesta brukar ju kunna gå sönder och jag måste erkänna att AdBlue systemen verkar vara mer och mer driftsäkra, så det går nog åt rätt håll i alla fall. Fast det är nedrigt när det väl går sönder. Det som kanske är mest retsamt är att trotts att motorn fungerar och inget som egentligen rör själva motorns system, så gör sig maskinerna obrukbara tills felen är åtgärdade och felkoderna släckta genom att sänka effekten på motorn så den knappt orkar något alls… Jag förstår varför detta sker, men det kanske inte måste ske så snabbt efter att fel uppstått. Man skulle kanske kunna få i alla fall några dagar på sig att åtgärda felet och inte bara några minuter som det är i vissa fall. Det skulle göra så att man kunde anpassa stilleståndet tills man fått tag på delar och kunna köra maskinen till en bra plats. Känns som sagt var nedrigt att behöva paniklaga eller ställa en maskin på grund av något som egentligen sker efter motorn….

En inte alls så roligt symbol att få när man är ute på jobb. Särskilt inte om man står tokigt till som jag gjorde idag. Det gick inte att ta sig någonstans på ett smidigt och säkert sätt, så den fick bli stående där den stod helt enkelt..
Lite retsamt att något som sitter så långt efter motorn kan påverka om motorn ska få gå som den ska eller inte. Detta har ju ingen direkt funktion alls för att motorn ska fungera.

724:ans tur

Så var det som sagt var 724:ans tur att få strul med AdBlue den här gången. 514 och 720:in fick båda nya pumpenheter förra året och idag fick 724:an det. Man har nästan väntat på att det skulle ske, men ändå hoppats på att det inte skulle ske. Idag så dök ändå symbolen upp i displayen, koden 1D.1.12 som är en samlingskod för AdBlue-modullen och min erfarenhet är att det nästan alltid är pumpen som då är kass. Man provar ändå lite andra saker med förhoppningar om att det ska vara något annat, men landar ändå i att byta pumpenheten. Ibland har det varit tydligt att den varit trasig, men så var det inte idag. Som tur var så kunde jag få hjälp med att kolla upp systemet på riktigt med en uppkopplad dator, Lantmännen i Katrineholm kunde snabbt vara på plats och hjälpa mig med det. Det konstaterades då att trycket var alldeles för lågt och att pumpen högst troligt var trasig. Som tur är så är Lantmännen i Katrineholm lite förutseende och har nästan alltid en pumpenhet hemma och så var det även idag. Så pumpenheten kunde bytas direkt efter konstaterat fel, felkoderna rensas bort och allt var frid och fröjd igen. Skönt med bra och snabb service! Som sagt man kan reta sig på detta felet, men den förra pumpen har ändå fungerat i 5 600 timmar så helt kass var den inte.

Felkoden i displayen.
Skönt med tydliga felkoder som kan betyda nästan vad som helst….
I min förhoppning om ett smidigt och billigt fel kollade jag om insprutningsmunstycket var igensatt.
Det var inte så farligt kladdigt…
och det var rent ner i avgasröret också, så detta felet kunde avskrivas ganska så snabbt.
Lantmännen kom på plats snabbt och kunde koppla upp sig för att säkerställa felet innan åtgärd gjordes. Åtgärden kostar ändå ca 20 000 i delar (eftersom att det var en ny och inte utbytes, då hade det varit mindre dyrt) så känns ganska så bra att vara så säker man kan innan man byter…
Allt pekade ändå på att det var denna som gett upp, och så var fallet. Den kunde bytas ut och sedan fungerade allt igen. Dock så hade det inte gjort det om inte dator kopplats in gör att rensa felkoderna. Har motorn gått ner i steg 2 på effektsänkning så måste detta göras. Då hjälper det inte bara att åtgärda felet, datorn måste berätta att det är gjort också.. Himla smidigt….inte!

Sådär, nu hoppas vi att detta var sista gången detta felet hände. Det skulle vara skönt, men inte troligt…

Trevligt helg till er alla!