Logmaster, komradio och ledramp
Idag har inte direkt januari visat upp sin bästa sida, i alla fall inte om man ser till vädret. Mörker, regn och kladd skulle kunna beskriva dagen bra och utomhus var det inte alls trevlig att vara. Då passade det däremot väldigt bra att gömma sig i verkstaden och jobba ikapp lite där. Idag fick lastmaskinen komma in och få den utrustning monterad som helst skulle suttit redan i höstas. Aja ”bättre sent än aldrig” som man ibland tröstar sig med…
Jag skulle kunna börja inlägget med att ursäkta mig för att jag/vi inte hunnit montera detta förens nu trotts att maskinen kom till oss redan i somras, men struntar i det och hoppar direkt in i vad som gjordes idag…
Utrustad
Ja, så kom äntligen dagen då holländaren fick chansen att bli en del av maskinparken på riktigt. Den har fram tills nu varit lite utanför på två punkter. Dels så har den inte haft Logmaster monterad och dels så har den saknat komradio. Båda dessa saker är något vi vill ha i våra maskiner, vi har det dock inte något av detta i Schäffern alls, grävmaskinen har endast komradio och tröskan väntar på att få sin logmaster monterad, men förutom detta så finns det i resten. Logmaster är fruktansvärt bra verktyg för att kolla tidsåtgång, kostnad, effektivitet, vart ett fordon befinner sig, arbetstid på specifikt fält eller gröda etc etc. Det kan hjälpa till mycket med både uppföljning och planering. Komradion är också guld värd tycker vi eftersom det är ett väldigt smidigt sätt att kommunicera på. Det går snabbt att kommunicera det som behövs för stunden. Man behöver inte leta efter en telefon eller avbryta något telefonsamtal för att endast snabbt svar på eller ställa en fråga. Vi använder oss av PMR 446 som är licensfritt radioband att använda och duger bra åt oss. Sen så gör det ju inget om man ser något när man jobbar när det är mörkt ute, så därför monterades också en ledramp på lastmaskinen idag. Det är hyffsat arbetsbelysning och lyse på nära håll utan extra ramp, men vill man se lite längre framför sig har det varit katastrof.. Om man bland annat plockar balar i mörker eller bara åker på en väg har det varit alldeles för dåligt fjärrljus. Det försämrar både säkerhet och planering… Med dessa tre saker monterat kan vi nu anse att Holländaren är utrustad så som vi vill ha den för tillfället, skönt!
Här kommer en liten bildserie på dagens uppdrag:
Så en bra dag i verkstaden med mycket verkstad blev det idag, inte alls så dumt.