Logmaster, komradio och ledramp

Idag har inte direkt januari visat upp sin bästa sida, i alla fall inte om man ser till vädret. Mörker, regn och kladd skulle kunna beskriva dagen bra och utomhus var det inte alls trevlig att vara. Då passade det däremot väldigt bra att gömma sig i verkstaden och jobba ikapp lite där. Idag fick lastmaskinen komma in och få den utrustning monterad som helst skulle suttit redan i höstas. Aja ”bättre sent än aldrig” som man ibland tröstar sig med…

Jag skulle kunna börja inlägget med att ursäkta mig för att jag/vi inte hunnit montera detta förens nu trotts att maskinen kom till oss redan i somras, men struntar i det och hoppar direkt in i vad som gjordes idag…

Utrustad

Ja, så kom äntligen dagen då holländaren fick chansen att bli en del av maskinparken på riktigt. Den har fram tills nu varit lite utanför på två punkter. Dels så har den inte haft Logmaster monterad och dels så har den saknat komradio. Båda dessa saker är något vi vill ha i våra maskiner, vi har det dock inte något av detta i Schäffern alls,  grävmaskinen har endast komradio och tröskan väntar på att få sin logmaster monterad, men förutom detta så finns det i resten. Logmaster är fruktansvärt bra verktyg för att kolla tidsåtgång, kostnad, effektivitet, vart ett fordon befinner sig, arbetstid på specifikt fält eller gröda etc etc. Det kan hjälpa till mycket med både uppföljning och planering. Komradion är också guld värd tycker vi eftersom det är ett väldigt smidigt sätt att kommunicera på. Det går snabbt att kommunicera det som behövs för stunden. Man behöver inte leta efter en telefon eller avbryta något telefonsamtal för att endast snabbt svar på eller ställa en fråga. Vi använder oss av PMR 446 som är licensfritt radioband att använda och duger bra åt oss. Sen så gör det ju inget om man ser något när man jobbar när det är mörkt ute, så därför monterades också en ledramp på lastmaskinen idag. Det är hyffsat arbetsbelysning och lyse på nära håll utan extra ramp, men vill man se lite längre framför sig har det varit katastrof.. Om man bland annat plockar balar i mörker eller bara åker på en väg har det varit alldeles för dåligt fjärrljus. Det försämrar både säkerhet och planering… Med dessa tre saker monterat kan vi nu anse att Holländaren är utrustad så som vi vill ha den för tillfället, skönt!

Här kommer en liten bildserie på dagens uppdrag:

Mörkt och blött ute skapade helt klart ett behov av att göra saker inne idag…
Holländaren fick hamna i verkstaden helt enkelt.
Där skulle dessa grejor monteras. Allt satt på våran gamla lastmaskin av samma modell, så det var ”bara” att flytta över. Ledramp, komradio och Logmaster
Började med att plocka bort det jag behövde inne i hytten. Radion var onödig att ta bort, men här vart det ändå gjort…
Se blev det att ge sig på elcentralen i lastmaskinen. För att se vart jag kunde plocka ström och signal det jag villa ha. Komradion och Logmasten ville jag ha gå på tändningen, så att den bara är igång när tändningen är på. Ledrampen fick gå på helljuset, det är smidigast om man vill använda det vi vägtransport.
Signal från tändning.
Signal från helljus. Här fanns det utrymme så jag använde mig av Wago anslutnignsklämma. Jag gillar dessa skarpt, de är enkla att använda och resultatet blir bra.
Bara att stoppa in kablarna och klämma åt. Skulle man vilja koppla om av någon anledning är det hur lätt som helst. Bara släppa klämman och ta loss kabeln.
Sen skulle jag leta reda på canbuskablar där Logmastern kunde ta info ifrån. Det blev enkelt bakom diagnostiksuttaget.
Avläsaren stripad och klar.
Sen var det bara att dra kablar kors och tvärs dit de skulle.
Det här fick bli bästa sättet på taket. Det hade gått att gå genom taket fram för ledrampen, men min analys var att detta blev bra. Det smakade i alla fall mer än vad det kostade…
Relän och kablar på plats.
Logmastern hamnade under panelen i hytten.
Komradion på samma sätt som i gamla lastmaskinen.
Ledrampen var lätt att bara borra fast i taket där taket var förlängt för att fästa arbetsljusen.
Resultatet blev lysande.
Logmastern fungerade som den skulle. Här är vyn från DataVäxt-appen.
Komradion fungerade också på första försöket.

Så en bra dag i verkstaden med mycket verkstad blev det idag, inte alls så dumt.

En blöt bild får avsluta dagens inlägg… Nu hoppas vi att det hinner sjunka undan innan det blir kallt… Straxt under 20 mm har vi fått idag.