Demokörning MF 8S. 305

Efter att ha sett och småprovkört den några gånger så fick vi i höstas äntligen tillfälle att prova den lite mer på riktigt, MFs 8S serie. Vi fick chansen att demoköra en 8S 305 i några dagar och passade på att låta den gå framför våran plog. Frågan är nu bara om den var så bra som vi trodde? Här kommer lite kort om den.

(Den här demokörnignen skedde egentligen i höstas)

Som vanligt

Som vanligt vad jag tycker det gäller demokörning så handlade det mest om körupplevelse och spontana reaktioner på traktorn. Ska man dyka djupare i servicevänlighet, hållbarhet och andra viktiga saker så behöver man nog äga traktorn ett tag. Man kan få massa uppfattningar om dessa saker, men man kan inte riktigt veta. Däremot så tycker jag att man vid en rejäl demokörning kan få en bra bild av hur det är att köra och använda traktorn. Därför stannar vi nu vid det och simmar inte ut på det vatten jag inte vet något om….

Plöjning

Traktorn kom till oss från Traktor och maskin i sörmland AB och hade då redan en plog på sig. För att få prova på traktorn på riktigt och för att kunna jämföra med något vi har så åkte plogen som följde med av och våran egna sexa åkte på. Den plogen som följde med var också ny för oss, så den provade vi bakom en av våra egna traktorer. Det känns som det bästa sättet att prova på är att prova endast en grej. Då har man ju något att jämföra med och det borde bli mest representativt då i alla fall. Så MF ’en fick tillfälligt ta över 720’ins jobb att dra den sexskäriga delburna plogen.

MF’n dök upp med en femskärig helburen plog av fabrikatet Ovlac.
Den åkte av direkt och våran sexa hamnade där istället.
Men först var det injustering av hydraularmar och lite luftryck i däcken.
Sen var det bara att tanka och åka.
Sen var det igång och visst ser det trevligt ut på håll, frågan är bara hur det var närmare…

Börjar först

Moderna traktorer innehåller ju en hel rad olika och smarta funktioner som finns för att underlätta för den som kör. Men då måste de användas och då måste de vara lätta att använda, annars görs det inte och då är traktorn full med dyr teknik som utvecklats till ingen nytta, i alla fall inte för oss som användare. Här kan jag snabbt konstatera att MF har lyckats väldigt bra. Allting är väldigt logiskt och självlärande, man behövde inte ens öppna instruktionsboken för att knappa sig rätt. Tider för hydrauluttag, namngivning av funktioner, tilldelning för manövrering av hydrauluttagen gick väldigt lätt. Däremot så var det något med att låsa upp funktionen att kunna justera hydraularmarnas höjd utifrån på bakskärmarna som var krångligt om jag kommer ihåg rätt. Annars var det som sagt var lätt att skapa ett redskap och ställa in traktorns funktioner efter det. Nu ska inte jag inte sitta här och bräka på allt för mycket för det var farsan som gjorde allt detta först och satte igång allt, men jag provade också senare.

 

En modern traktors inställningar styrs ofta av en touchskärm och innehåller många möjligheter. Så här såg MF’s startsida ut. Där syns mycket bra information. Bland annat vart hydraulfunktioner är tilldelade samt vad de gör, hydraularmarnas position och det man önskar veta om traktorns status.
Bakom den finns en enkel meny som är lätt att navigera i.
Inställning av hydraulventiler, logiskt och enkelt.
Flyttning av funktioner dit man önskar ha dem.
Farsan skötte inställningen av allt utan, här lägger han in farthållare.
Upplägning av layout för de olika fönster man önskar när man kör. Dessa swipear man sedan bara snabb mellan genom att dra på skärmen.

Logisk och enkel dator som går snabbt att komma in i och använda helt enkelt tycker jag.

Hytten

Tar vi en titt in i hytten så har den precis det man kan räkna med. Det är en stor och rymlig hytt vilket jag gillar skarpt. Matsäcksväskan är lätt att placera någonstans och det är skönt vid långa dagar. Reglagen sitter som de borde och är lätta att hitta. Förarkomforten är väldigt god och erbjuder både bra sikt och tyst hytt. Hyttfjädringen och framaxelfjädringen sköter sig bra för att mjuka till körnignen. Det jag inte riktigt har bestämt mig för om jag gillar eller inte är toningen av rutorna. Jobbig sol kan absolut vara ett problem och det problemet blir klart mindre med lite färg på rutorna, men jag upplever att sikten på natten blev något sämre än jag önskat mig….

Armstödets utformning, enkelt och inte svårt att hitta det man letar efter.
Körspaken har de funktioner man oftast behöver. Det som är lite häftigt med MF’s körspak är att den innehåller en liten joystick som är programmerbara för de hydraulfunktioner man vill ha. Lite osäker på hur förtjust jag är i den, men tror det är en vanesak. Jag gillade att använda den, den var ergonomiskt bra tycker jag, men det var lite svårt att hitta rätt läge tycker jag. Det var inte alltid jag lyckades få uttagen att ta så att tidsinställningen tog, och det kostade några sekunder vid några vändningar. Detta blev däremot ett mindre och mindre problem ju mer jag körde. Så går nog helt klart att lära sig. Annars finns allt, vall av farthållare, ändring av farthållare, ändring av färdriktning, etc etc.
Möjlighet till att ändra riktning med spak vid ratten fanns också. Även den blygsamma lilla parkeringsbromsen fanns där.
Kylskåp för dryckesvaror.
Skärm med information vid A-stolpen.
Bra sikt ut.
En lite negativ grej i hytten var nyckelns placering. Den var väldigt lätt att komma åt med ett knä. MF’s snabba lösning är att erbjuda nycklar som går att vika för att sticka ut mindre. Får se om det kommer någon annan lösning.
Bra sikt bakåt, men plogen ser bra liten ut här..
Bra sikt farmåt

 

Körkänslan

Det är en ganska så stor traktorn och det får man också känslan av när man kör den, men samtidigt är den väldigt smidig och lättkörd. Jag hann köra en dag och lite på en natt och det jag hann uppleva gillade jag. Farsan som körde den lite mer gillade traktorn skarpt, vilket är ett bra betyg. Mer behöver vi nog inte krångla till det, det var helt enkelt en trevlig upplevelse att köra den.

Bilder på trakktorn

Så sammanfattningsvis kan kan säga att traktorn helt klart var trevlig att köra och mer än så kan jag inte uttala mig om än. Den stack inte ut åt något håll när vi jämförde bränsleförbrukningen mot 720’in. Kort och gott så måste jag säga att detta är en väldigt trevligt traktor som absolut skulle passa in i våran maskinpark, även om den inte är grön med röda fälgar…

Tack till Traktor och maskin i sörmland AB för att vi fick chansen att prova denna traktorn. Här på bild framför MF’s nya flaggskepp är David och Nils-Johan Strömgren.