Nu är äntligen skogsekipaget redo

Så idag blev projektet ”skogskärra och Valtra” klart. Det har helt klart tagit lite mer tid än vad jag först räknade med, men det blev nog faktiskt också bättre än vad jag planerat från början (tror jag). Det känns i alla fall bra just nu, men det kan ju ändra sig fort, väldigt fort… Så här blev det i alla fall:

”Plan C”

Från att ha haft en klar, tydlig och enkel ”plan A” på hur det nya elektriska ventilpaketet skulle monteras, så hamnade jag på ”plan C” ganska så fort. Från början så var det tänkt att ventilpaketet skulle ha monterats på kranen, men efter att han konsultat varandra här på företaget så kom vi fram till att det fann bättre sätt att göra på. ”Plan B” skrotades det också hyffsat fort, sen vi höll på att hamna på ett sidospår och till slut hamnade vi på den förhoppningsvis bästa lösningen, ”Plan C”. ”Plan C” innebar att ventilpaketet byggdes in och placerades mellan kran och framstam, som sagt var inte den lättaste lösningen, men förhoppningsvis en bra lösning.

Börjar med en bild på det gamla hydraulpaketet. Det ska nu bli fruktansvärt skönt att slipa böka med detta nu. Det var bökigt att hantera och nästan omöjligt att montera på denna valtran om man vill ha det bra.
Här är ”Plan A”. Monterad fram på kranen. Det ansåg vi innebar för stora risker med att slå sönder paketet, till exempel om en lite pinne sticker ut genom framstammen och man svänger kranen.
”Plan B” var att montera det på ett stativ (i röda cirkeln), men det skrotades också. Krånglig slangdragning och för stor risk för sönderkörning skrotade denna iden.

Nu till lösningen

Jag tror jag tar hjälp av bilderna för att visa hur det blev till slut.

Vi börjar med kärran:

Här är lösningen. Ventilpaketet monterat i en låda mellan kran och framstam.
Inne i paketet sitter det korta slangar som tar sig ut genom lådan vi skottgenomgångar. Det borde göra framtida slangbyten lättare samtidigt som det borde minsta otäcka rörelser för ventilpaketet när slangar rör sig.
Slandragningen i lådan..
En kombo av kompakta 90 graders böjar och långböjar gjorde dragningen möjlig.
Det här ser helt klart lite utsatt ut..
Därför byggdes det också in med en avtagbar kåpa. Ville inte stänga igen helt, tanken är att det inte borde bli lika varmt om det är lite öppet.
På lite mer håll
Höger sida
Risken med att placera det mellan kran och framstam tror jag kan vara om framstammen kommer farande framåt. Som ni kanske ser har det redan hänt lite och jag hoppas det har rört sig färdigt nu. Det gäller nog hur som helst att vara uppmärksam på detta.
Något som var lite klurigt var slangdragningen. Just nu så utnyttjar vi de gamla slangarna från låda till kran, men det kommer att bytas ut till kortare slangar för bättre slangdragning.
Skönt med lite förre slangar mellan traktor och kärra, nu är det 16 slangar färre däremellan.

Nu hoppar vi på traktorn..

Där var det lite kabeldragning och spakmontering det handlade om, låter så enkelt men lite klurigt var det allt.

Valtra har ju redan ett förberett hål för spakmontering i armstödet. Tyvärr var det alldeles för lite för de spakarna vi skulle montera.
Och på insida satt ett halvviktigt kretskort lite dumt till…
Som tur var så var det precis så att den nya spaken fick plats. Saknar tyvärr bild på hur tajt det var, men det var verkligen precis så att det gick. (Här är allting på väg att monteras igen, när jag hålsagade upp hålet låg kretskortet på säker plats i personalrummet).
Resultat höger spak.
Resultat vänster spak
En tydlig knapp behövs för att slå på/stänga av strömmen till spakarna. Det behövs dels när man ska kalibrera spakarna.
Dessa spakar är det vi monterade. De borde passa bra ihop med Valtran, för den ska väl också vara finsk?
Det fina med spakarna är att de är lätta att kalibrera som man vill ha dem, även om de saknar display. Styrningen sitter i själva spakarna.
Carls och farsan provkör. Båda har betydligt mer erfarenhet än mig att köra kran, men jag fick ändå äran att bygga detta.
Här tar sig kablarna ut ur hytten via kontakter.
Bild inifrån
En bild till inifrån.
Vad kul det var när allt var monterat och en funktion inte fungerade… Efter att ha lätt flera skarva så blir man lite lätt nervös att man klantat sig då. Som tur var så var det inte så utan den här kontakten var boven. Så här ser den nästan helt friskt ut…..
men kollar man i annan vinkel så ser den lite sjuk ut.

Nu är detta alltså äntligen färdigt och nu får vi se om detta blir en lönsam ombyggnation. Material gick på ca 65 000 och jag har lagt ner cirka 50 timmar i verkstaden på detta. Lite svårt med den exakta tidsåtgången tyvärr eftersom att jag hoppat emellan lite olika arbetsuppgifter, men jag tror inte den är helt fel.

Jag kan även tillägga och erkänna att jag först råkade koppla några slangar fel, hälften av funktionerna gick åt fel håll först. Eftersom att jag är ganska så säker på att det gick fortare att skifta slangarna än att lära om ryggmärgen hur spakarna ska manövreras, så blev det några minuters extrajobb….

Avslutar med några stämningsbilder från dagens provkörning:

Lugn bara lugn, detta är gammalt nerkört trä och bara ett provtag, jorden som är med på bilden är nu tillbaka där den togs ifrån.

En liten rolig parantes kan vara att från början så köptes denna kärran inte alls för att köra ris och virke, utan användes för att ströa med halm hos djuren.

Det var nog faktiskt allt, vad tror ni blir detta succé eller katastrof??