Förberedelser inför vad komma skall

Just nu så har vi fokuserat lite på olika förberedelser och vi gör oss redo inför vad som är på gång. Här kommer lite vad vi har sysslat med:

Hjulskifte

Nu när vi har åkt på rapsen en gång med gödning så står vetet och vallen på tur. Det är inte säkert att vi då kommer att utnyttja nattfrost för bärighet, men även om vi gör det är risken för körskador mindre på vetet och vallen än på rapsen. Eftersom att risken för dålig bärighet och packning är större än risken för körskador på själva grödan, så har nu därför bredhjulen åkt på gödningstraktorn. Vi brukar inte köra med några dubbelhjul när vi kör gödning utan håller oss till 710/55 R 30 fram och 900/50 R 42 bak. Vi brukar fara runt en hel del med det här ekipaget och det är inte alls lika smidigt med dubbelhjul som bara bredare hjul. Vi upplever inte heller att det har så mycket mer negativ åverkan på marken, är det så blött så att det blir stor skillnad ska vi nog kanske ändå inte köra just då. Nu är i alla fall gödningsekipaget redo för vall och vete oavsett om det är nattfrost eller inte. Nästa gång vi åker i rapsen har vi troligtvis radodlingshjulen på. 

Redo för hjulskifte.
En komplett sats för att uppgradera traktorn till bredhjulen. Breda hjul, skärmbreddare och breda skärmar.
Sanningen är faktiskt att det tar längre tid att byta skärmar och skärmbreddare än hjulen.
Skillnaden. (Ja, jag vet att det smala hjulet är smutsigt och att traktorn med är lerig., men däcket ska tvättas innan det ställs undan och traktorn var svår att tvätta med spridaren på, åtgärdat nu. ).
Helt redo för kommande utmaningar.

Risanpassad skogskärra

Vi har nu haft en skördare och en skotare på besök här i skogen och de har bland annat öppnat upp en betesmark åt oss. De är nu klara och det blev ett bra resultat, kvar är nu bara riset och ska det vara gräsbevuxen betesmark så är det ju inget bra om det ligger massa rishögar kvar överallt. Därför så ska riset väck nu på en gång och inte ligga till sig på plats. Nu när vi har en traktor som är skogsutrustad och en skogskärra så måste vi ju passa på att använda dem på riktigt också. Det passar vi på att göra genom att själva köra ut riset. Eftersom att skogskärran kommer att köra en hel del ris framåt så anpassas den nu för riskörning. Det har byggts en risgrip till den och den har fått några extra järn för att riset inte ska åka igenom. Detta har varit Carls projekt och nu är det klart för action.

Har man ett skogsekipage så ska man väl använda det?!

Carl har byggt om en grip vi hade låg och skräpade. Här är den nästan färdig. Jag saknar tyvärr bild från färdigt resultat, det får komma senare.
Lite extra rör ska hindra riset från att ramla igenom, eventuellt så behöver det kompletteras med något mer, vi får se.
Innan huggning
Efter huggning, men inte riktigt i samma vinkel.

Maxrutepåsar

Lika viktigt som det är att lägga nollrutor utan kväve i fälten är det att lägga maxrutor med extra kväve i. Dessa rutor skvallrar om när kväve man spridit börjar ta slut för grödan och man kan då gödsla lite till. Idag så gjorde jag ordning årets påsar till dessa maxrutor. Vi kommer att satsa på att göra rutor som är 6×4 meter, då ska det gå att mäta dessa rutor med våran N-sensor och det är alltid intressant. I dessa rutor kommer det att ligga 50 kg N/ha mer än vad övriga fältet har fått i snitt.

Maxrutepås-tillverkningen i full gång.
Jag har den hårda vägen lärt mig att man ska vara noga med att märka ut vad det är i påsarna. Jag har faktiskt ett hel hylla full med olika gödningspåsar som jag inte riktigt vet vad de innehåller. Konstigt när man tillverkar dem är det så självklart vad som är i.

Lite annat:

Apropå förberedelser så måste jag verkligen säga att jag är imponerad av vissa fraktbolag. De verkar ibland tro att vi inte har något annat att göra än att stå hemma och vänta på att de ska dyka upp. Som till exempel igår när det helt plötsligt utan förvarning ringde en åkare som var fem minuter bort med nio pallar plast. Det var bara tur att någon var hemma och kunde ta emot. Eftersom att vi inte hunnit förbereda plastlagret så fick storbalssläpet agera sluss.
Avslutar med en kalvbild så vi kommer i bra stämning igen.