Nu är pressen ikapp tröskan

Efter två dagars bra halmpressning så finns det nu inte längre några halmsträngar kvar på våra fält, för idag kom jag ikapp tröskan med pressen. Tröskan har nu gått med hacken på ett tag, så det är inte så konstigt alls, men skönt på något vis. 

Bedöma halmbehovet

Att pressen kom ikapp tröskan beror som sagt var på att tröskan har gått med hacken på nu ett par dagar. Finns som vanligt massa bra anledningar till det, men en av dem är att vi vill se hur mycket halm det blir innan vi lägger för mycket halm. Vi har ju ett uträknat halmbehov och att överskrida det alltför mycket kan bli onödigt. Då blir det mycket halm som inte får plats inne och halm som lagras ute för länge i fyrkantsbalar blir inte helt roliga. Nu vet vi ungefär hur mycket mer som vi behöver pressa för att nå vårat mål. Just nu har vi i år pressat 1684 balar och vi ska ha 2000 ink de som är överlagrade (cirka 120 stycken) så en skvätt till behöver vi ta reda på.

Det är jättesvårt att bedöma halm mängden genom att bra kolla på strängarna, först när de är pressade vet man.

Halm för fulla muggar

Mitt tema för dagen har varit halm och endast halm. Dagen började med att jag lyfte ihop den halmen jag pressade igår till treor så att de ska gå snabbt att ta när de ska köras in. Sedan följde halmpressning nåde ute hos kund och eget. Till slut tog strängarna slut och det firade jag med att lyfta ihop balarna jag pressade idag till treor. Nu är vi helt redo för att köra in balar och få fälten rena och redo att jobbas med.

Började dagen med att ställe ihop treor.
Sedan följde pressning.
Torr och fin halm blev resultatet även idag.
Som sagt var, fin halm.
Fin pressning idag med utsikt mot Guds hus
Till slut var alla strängar förvandlade till balar.
Dagen avslutades med att lyfta ihop dagens pressade balar till treor.
SÅ nära jag kom tröskningen idag var när jag stannade för att släppa förbi Christin som var på väg för att hämta ytterligare ett lass.

Apropå tröskning så finns det en chans att vi bli klara med vårat vete imorgon. Med nerförsbacke och bra flyt så borde vi i alla fall bli klara.