En snabbtitt på New Holland T7 300 LWB

Häromdagen fick jag chansen att se New Hollands nya flaggskeppsmodell i verkligheten på Axima i Flen. Trevlig tillställning med trevlig traktor.  Jag måste erkänna att jag inte har full koll på New Hollands modeller och är lite ute på tunn, hal is när jag rör mig bland deras modeller. Det jag däremot kan säga med säkerhet är att jag gillade det jag såg.

Premiärvisning

Vad jag förstått så var detta en av premiärvisningarna i Aximas anläggningsturné  av denna nyutvecklade traktormodell från New Holland. Det var hursomhelst en trevlig och intressant tillställning som innehöll mer än bara visningen av just denna traktor modell. Vi fick en bra genomgång av Axima och deras resa till där de är idag. Det är alltid kul att få veta lite mer om företag och dess utveckling samt hur de tänker. Det var även en del om vad som komma skall från New Holland gällande nya drivmedel. Som sagt var kort och gott en bra tillställning med mycket bra att ha med sig därifrån. Både gällande New Holland och Axima.

Traktorn presenterades i dimma och blått ljus.
Här är vad som gömde sig bakom dimman. En T7 300
Aximas VD Carl Lindell kör en genomgång av företaget.
Det blev även en hel del presentationer om den nyutvecklade traktorn. Hur tankarna gått vid utvecklingen, funktioner och rent allmänt om allt.
Historia från NH
Utvecklingstänk från NH

Så lite kort om traktorn

Eftersom att jag inte hunnit bekanta mig så särskilt mycket med den här traktormodellen eller den här hytten från New Holland så har jag inte så mycket att komma med än, men delar med mig av vad jag har. Jag tror inte att det jag nu sett är unikt för den här modellen, men jag har som sagt var inte stenkoll på detta. Jag har haft väldigt lite kontakt med den här hytten än så länge, men kan gratulera New Holland till en fin hytt som enligt mig tar in New Holland i matchen igen gällande trevliga hyttar. Jag kan tycka att deras gamla hytt och även skärmar var lite tråkiga och inte jättemoderna, men det är helt klart historia nu. Nya hytten och skärmarna verkar kanon. Där slutar nog egentligen min fysiska upplevelse än så länge med traktorn, för jag har inte hunnit se eller testa den i arbete än. Den verkar ju däremot ha en hel del smarta funktioner i sig gällande det mest från minskad bränsle förbrukning till bättre förarkomfort.

Eftersom att jag är helt ny på dessa modeller så var et skönt med en bra genomgång av William från Axima. Jag har lång ifrån stenkoll nu, men en bra bild av traktorn.
Ett nytt trevlig armstöd med att som ska finnas där. Det verkas dessutom inte bara se nytt och modern ut utan var faktiskt väldigt trevlig att lägga armen på. Det verkar ergonomiskt bra samtidigt som det var lätt att hitta allt.
Ny trevlig skärm som jag tycker verkar hyffsat lätt orienterad. Här med rutan för att kalibrera funktioner till joysticken.
Den här var utrustad med skärm i ratten. Där kan man bland annat få in kameran från huven.
Gps med möjlighet till två skärma i en, inte alls dumt vid körning av till exempel olika styrfiler.
Här har vi ett väldigt tydligt exempel på intelligens som finns i traktorn tycker jag. Hur både komfort och bränsleekonomi kan förbättras genom lite smarta funktioner.
Avslutar ute på traktorn med att ge New Holland beröm för att ha en annan sorts knapp för PTO:n än de övriga funktionerna man kan styra från skärmen. Risken att råka starta PTO:n istället för att sänka hydraularmarna när man kopplar ett bökigt redskap minskar helt klart. Jag har själv varit med om att råka trycka på fel knapp på annat märke. Så bra jobbat, en enkel lösning med stor betydelse.

Så mycket mer än så här har jag inte att komma med just nu. Men jag hoppas verkligen att jag ska få bekanta mig mer med en sån här traktor. Jag gillade verkligen vad jag såg!

New Holland är ett väldigt intressant märke när det gäller satsning på framtida drivmedel tycker jag. Här kommer exempel:

Dessa två bilder ovanför visar två olika sorters traktorer, som drivs av två olika moderna drivmedel och faktiskt finns på marknaden. Häftigt att de satsar på flera alternativa drivmedel tycker jag och att de faktiskt verkar ligga ganska långt fram på flera olika lösningar av framtida drivmedel. Verkligen spännande att de inte låser sig vid endast en lösning!

 

Det var lite direkt ofiltrerat från huvudet om detta. Tack till Axima för denna intressanta och trevliga tillställning.

 

Trevlig helg!