Norematen och 720:in är nu kompatibla med varandra

Efter att har hoppat till och från på det här projektet med att få ihop Norematen och 720:in i lite över en veckas tid, så börjar det nu närma sig slutresultatet. Nu är de i alla fall kompatibla med varandra och allt fungerar, kvar är bara lite småfix. Det var lite pyssel att få till allt bra, men det kan nog vara värt det tror jag..

Standard

Ett ord som dykt upp i mitt liv många gånger senaste tiden är standard och det är ett ord som jag gillar, i alla fall innebörden. Nu när jag jobbat med detta så har det inte direkt varit standard. Det är inte traktorns vanliga trepunktsfästet som används vid koppling utav kranarmen, utan något som de kallar för fempunktsfäste. Inte helt klar med hur mycket bättre det ska vara. Det är säkert bättre, men definitivt krångligare att hålla på med också. Vi har ju tidigare haft Norematen monterad på våran Valtra och naturligtvis så passar den då inte direkt på våran Fendt 720. Så inte nog med att traktorn måste grejas om med att ta bort hydraularmar och dit med nya fästen, Norematen behövde ny fästen och passas in också. Lite bökigt att hålla på med, men det hoppas jag att det är värt. Det tror jag också, för det bli nog ganska så bra när det är klart.

Jag tror att det blir enklast att rapportera i bilder vad jag gjort, vi provar det:

Först skulle hydraularmarna bort på 720:in
Bort med hydraularmarna alltså och dit med nya fästen.
Fästena för stabiliseringsstagen togs bort och ersattes med andra fästen. Tyvärr så passade inte de ny fästen direkt perfekt, utan behövde fixas om lite. Konstigt eftersom att de är beställda till just våran traktormodell….
Fäste på andra sidan. De är bultade direkt i bakaxeln. Det fanns även några andra stag med för att nypa fast i ovankant med, men de passade inte alls.
Sen var det dag att prova om det passade… Det gjorde det inte. Nu har jag tydligen precis raderat bilderna som visar att det inte passade utan modifiering. Hursomhelst så tog däcken i några klackar som användes för låsning.
När vi väl fått ordning på problemet med att det tog i däcken kom nästa problem. Fästena på Norematen tog i traktorns diseltank. Typiskt o-bra och vi hade en himla tur att inte tanken gick sönder. Konstigt, detta skulle vara standardfästen för den här traktorn.
Snabbast och enklast blev att kapa det som tog i… Eftersom att vi stod cirka 158 centimeter från Kalksalpeter ansåg vi att något som orsakade gnistor inte skulle vara så smart och att skruva bort de bökiga fästena för att ta dem till verkstan för att kapas kändes jobbigt. Det fick bli lite bågfil helt enkelt.
Se blev det bättre!
Då kunde vi i alla fall rulla ut ur maskinhallen till slut.
Stabilitetskoll.
Under stabilitetskollen upptäcktes ett annat problem. Kranen tog i traktorns stänkskärm i vissa positioner.
Det var bara att koppla av allt igen och ändra om fästena på Norematen.
Fyllde även på lite luft i däcken. Det är ytterst ovanligt att vi har så här höga lufttryck. Det skulle kunna vara så att det här är det högsta lufttryck det här däcket haft i sig sedan det var nytt.
För extra bra stabilitet så monterades vikterna på sidan av kran.
903 kg extra vikt på sidan gör susen.
Sen var det ju det här med strömförsörjningen. Noremat använder sig av en konstig kabel med två plus och två jord i från början. Kabeln som passar ihop med den sitter på valtran just nu…
Vilken tur då att det finns ström att hämta ur en Isobus-kontakt och att traktorn är utrustad med det.

 

Lite fix med kontakter löst problemet. Valtran saknar tyvärr Isobus, men planen är att montera dit ett ”låtsas” isobus-kabel. Då kommer detta att passa där med framåt.
Sen var nästan allt klart, förutom att den här klumpen som sticker ut på sidan kanske behövde lite utrustning som uppmärksammar mötande trafik om att ekipaget är bredare än traktordäcket. Därför monterade jag dit positionsljus och även möjligheten att ha en ett roterande varningsljus om så önskas.
Utan roterande varningsljus
Till slut kunde det provas på riktigt
Det verkar inte så dumt.
Stadigt och bra även längst ut.

 

Bra sikt inifrån med
Nu är det bara lite småfix kvar… Bland annat flytta upp monitorn från golvet.
Joysticken ska även placeras på något bättre ställe.

 

Det var ungefär hur allt gick till. Nu ska jag bara fixa det sista så får vi se hur bra det här blir. Jag tror det kan bli succé. Man lär nog i alla fall inte sakna Valtrans powershiftväxellåda. Risken att man blir lite bortskämd med steglös finns helt klart!!