Bredhjul och maskinframtagning
Nu verkar det ju faktiskt som att våren är på gång och på riktigt denna gången. Då är det väl bäst att se till så att vi är redo för den. Idag har vi ägnat oss åt förberedelser inför just vårens bestyr.
Bredhjul
Idag var det dags att sätta på bredhjulen på gödningstraktorn. Eftersom att vi nu har kört den första givan i rapsen så siktar vi nu in oss på vetet. Då behöver vi inte vara lika rädda för nerkörning av grödan, vetet tål ju lite bättre att bli överkört. Vi kan alltså köra med bredare hjul, och därigenom öka bärigheten och minska packningen. Så nu sitter alltså de breda hjulen på (710/55 R 30 fram och 900/50 R 42 bak), och vi är redo för att ge oss ut på vetet. När det väl är dags att köra på rapsen igen skiftar vi helt enkelt traktor och kör med 720:in som har ”vanliga” däck på sig. På det sättet är vi ganska redo vad vi än ska åka på.
Maskinframtagning
Eller egentligen omstuvning av maskiner. I höstas så blev maskinerna tyvärr inte inställda i riktigt rätt ordning i maskinhallen. Vissa maskiner som ska användas första hamnade lite för långt in. Därför så tog vi idag ett litet ryck och flyttade om maskinerna, så att en något mer korrekt ordning uppnåddes. Typiskt o-bra tillexempel att ha sprutan innanför plogarna när plogarna inte ska användas förens i höst och sprutan ska ut och göras i ordning nu snart. Nu hoppas vi lyckades planera ihop det bra.
Redo för körning
Nu står gödningsekipaget återigen redo för körning. Troligtvis så kommer den rulla ut från gården 05:00 imorgon bitti för att sprida Axan på vetet. Vi kommer nu att köra resten av vårat höstvete. Vi har ju redan tjuvstartat på en liten del av arealen, men kommer nu att fortsätta med att lägga en start giva. Det verkar ju som sagt som att våren nu är på gång, så nu kör vi nog över hela våran veteareal. Det verkar som att det kanske bara är denna vecka vi har frostnätter som ger oss bra bärighet och dessa kommer vi att utnyttja. Jag vet, då är det ju inte nödvändigt med breda däck! Men dessa gör ju ingen skada och eventuellt lite nytta så de får sitta på. Det är nog även så att det inte dröjer evigheter innan det är dags att åka igen sen. Då har vi troligtvis mer att göra och är då redan redo. Startgivan kommer att vara 54 kg kväve i form av Axan, mer om detta senare.