Skogens läkande effekt

juni 30, 2020

Snacka om timing. Igår kväll skulle min fru packa för en resa och jag vet av erfarenhet att det är bäst om jag håller mig ur vägen då så jag kikade på kvällens TV agenda och såg att Vetenskapens Värld verkade ha ett intressant program, ”Frisk av naturen”. Det visade sig vara riktigt bra, det handlade om naturen och skogens läkande effekter på oss.

Att skogen har en positiv effekt på oss tror jag de flesta är medvetna om, det som programmet grävde i vad är det som ger denna effekt. Vi fick besöka ett antal forskare runt om i världen, bl a Japan, Sverige (Chalmers) och USA (Stanford), där olika forskningsprojekt delade med sig av sina upptäckter och teorier vad det är som gör att vi mår bättre av att tillbringa tid i naturen och skogen. Hur påverkas vi då? Jo, bl a genom att våra stresshormoner minskar (cortisol), vårt immunförsvar stärks, vårt humör förbättras och depressioner lindras. Allt det här och mycket mer och det sker utan biverkningar.

Det berättades om ett försök där patienter på ett sjukhus delades in i två grupper. Gemensamt var att de hade haft en operation och låg nu för tillfrisknande. Den ena gruppen fick ett rum med ett fönster mot en tegelvägg och den andra gruppen fick ett rum med fönster mot naturen. Det visade sig att de som hade fönster mot naturen blev friska fortare och dessutom krävde mindre smärtlindring. Ock så vidare. Men se programmet själva istället. Det går att se till den tredje augusti på SVT Play, klicka här.

Jag tycker man känner hur bra det är för oss att vara ute i naturen. Nu är det här säkert individuellt och var man tillbringar största delen av sin övriga tid påverkar antagligen. Jag bor i Stockholm, som kan vara en rätt stressig miljö och jag känner kontrasten när jag åker från Stockholm till skogen i Bergslagen (eller Småland för den delen också). När man går in i skogen så är det som om en del stenar man bär på axlarna ramlar av en. Jag kan känna samma effekt när jag motionerar. Och att motion och rörelse också är mycket positivt för hälsan och välbefinnandet är också klarlagt så varför inte kombinera de två, dvs träna och motionera i naturen/skogen? Nu gör säkert de flesta det redan så jag misstänker jag slår in öppna dörrar, men om mest tränar mest inomhus, testa att gå ut och träna i naturen. Jag gissar att min egen träning sker 90-95% i naturen/skogen och jag tycker varje pass är energigivande och avkopplande.

När det gäller att vistas i skogen och att träna i skogen så kan man ju göra precis det man känner för. Ta en promenad, gå stavgång, cykla, springa, simma, SUPa, åka skridskor, skidor mm. Bara fantasin sätter gränser. Själv gjorde jag en kul grej i naturen i helgen, jag körde mitt första swimrun lopp. Swimrun är en motions och tävlingsform som är ”uppfunnen” i Sverige för ca 15 år sedan av ett gång friskusar. De satt på krogen på Utö i Stockholms skärgård och spånade fram att ta sig från Sandhamn till Utö för egen maskin skulle vara en utmaning och så testade de. Efter en del utveckling blev det sedan swimrun loppet Ö till ö. Det är en riktigt tuff utmaning med 65 km löpning och 10 km simning, oftast i iskallt vatten. Numera är Ö till ö VM i swimrun och sporten har etablerat sig utomlands också.

Det jag och Una gjorde (man tävlar oftast i par för säkerheten) var en betydligt lugnare tävling men ändå utmanande. Vi körde Arlanda Aquathlon, som startar och har målgång vid Rosersbergs slott. Det är ca 24 km löpning och 4,5 km simning och man passerar trevliga Sigtuna på vägen.

Vårt GPS spår när vi körde Arlanda Aquathlon

På väg in i mål efter drygt 4,5 timmars löpning och simning

Det som är speciellt med swimrun och som jag direkt gillade med sporten är att man kommer väldigt nära naturen. Att komma springande på en skogsstig och bara fortsätta att simma när man kommer fram till en sjö är en mäktig känsla som jag kan rekommendera starkt. Varför inte sätta upp som sommarens mål att testa swimrun!

Kan granbarkborrar sprida rötsvamp?
Det går bra nu...