Underbara Agria

Jag kommer in från fåren och har ett meddelande på Facebook från en vän. Har du sett Agria:s reklamfilm? Jag blir kallsvettig. Efter haverierna från Kronfågel, SVT, Max, Oatly ska nu fler späda på begreppet #bondeskam?

 

Tvärtom

Till min förvåning är det precis tvärt om! Agria har förstått så mycket mer. Reklamfilmen sätter fingret på ett antal bondeetablerade sanningar på landsbygden, Södertörn exkluderar, som övriga samhället missat. Sanningar som att vi människor lever i symbios med våra djur och inte minst kossor, kossornas planet är på riktigt, det går inte att odla spannmål överallt, bajs från djur är en grundläggande faktor för hållbara lantbruk och många vare sig vill eller kan överleva på sallad eller havrepuffar. Man får en känsla, helt riktigt, att svenska bönder är de som bäst vet hur man bedriver lantbruk. Så himla bra jobbat Agria. Det handlar om hållbart på riktigt.

Kunskapsförmedling

Hur vi beskriver och dokumenterar landsbygden och dess förutsättningar är viktigt i den mån någon utanför den är intresserad. Vad vi gör inom ”mediabranschen” är av vikt och då behöver man baskunskap för folkbildande om man vill beskriva sant och relevant i stort. Allt fler verkar sakna den förmågan. Jag hoppas nu verkligen att vardagsmänniskor, personer med mediala plattformar och andra företagare med koppling till landsbygden tar till sig innehållet och budskapet i denna reklamfilm och sprider klokskapen vidare.

Från filmen

Från filmen om lantbruksfamiljen Pettersson:
”… alltid fascinerats av samspelet mellan djur och människa, vi är faktiskt en förutsättning för varandra…”…
”vi är väldigt måna om djuren här i Sverige, i första hand ska de må bra, i många andra länder är det produkten som är det viktigaste, men vi lever ju i Sverige med den tron att mår djuren bra så levererar de också…”

Här kan du se den film som så många andra borde gjort. https://youtu.be/hzrtmy7FYfM

 

Jag heter Rickard Axdorff, tack!