Ny spannmålssilo

Som det har nämnts lite här och var så är ett av vårens stora projekt här på gården, att bygga ut spannmålslagringen i form av en ny silo.

I lantbruket håller vi ju på väldigt mycket med logistik i olika form: maskiner, utsäde, gödning, kor, personal etc etc ska hit o dit/kors o tvärs på bästa möjliga sätt. Detta gäller ju inte minst i skörden.

Idag har vi här på gården tyvärr det gamla traditionella in- och utlastningssystemet där utlastningsfickan sitter ovanför tippgropen i samma genomfart. Något som är väldigt smidigt typ aldrig, men sparar väl lite takyta antar jag. Skisser på andra lösningar börjar ta form, något som inte är helt enkelt då vi utgår från en befintlig gammal byggnad. Hur som helst ser det ut som det gör idag och det blir väldigt trångt att tippa en traktor med kärra, när det redan står en lastbil där och lastar ut. Har man otur får man stå i 15 -20 minuter och vänta på att få tippa. Händer det 4 ggr på en dag har man tappat en hel trösktimme den dagen. I teorin kan man väl leverera när det regnar eller när tröskan står still. Tyvärr kan dessa tillfällen vara svåra att pricka in och i skörd brukar många lastbilar på kort tid vara svårt att få till i verkligheten.

Här blir det trångt med lastbil och traktor samtidigt.

 

Att kunna lagra sin spannmål gör det även lättare att göra bättre spannmålsaffärer. Man slipper sälja i skörd eller redan då besluta/låsa vem man ska sälja till senare. Jag antar att man blir mer attraktiv att göra affärer med också om man kan leverera när som helst under året. Här kommer ju även den där tråkiga likviditeten in, men har man råd kan sitta på sin spannmål länge tills man får ”rätt pris”.

 

Detta gör att vi i år tar steget och bygger för att kunna lagra all våran egen spannmål på gården. Förmodligen kommer vi klara att lagra allt men förhoppningsvis inte, en jätterekordskörd skulle ju tråkigt nog förstöra planerna…

Det alternativ som passar oss bäst är att bygga ut med endast en stor silo till. Silon kommer att rymma straxt under 2500 m2, jag själv tycker att det kommer bli en gigantisk burk. Måtten kommer vara 14,6 m i Diameter och 17,4 m hög. Den nya silon kommer innehålla nästan lika mycket som våra 5 befintliga silosar ihop. Silon är av märket Weststeel och vi köper den av Akron. Det kommer att vara luftningsgolv i silon så vi kan kyla spannmålen direkt i silon, något vi har på alla våra silosar.

Silon kommer att skymma logen där torken.

Tanken med den nya silon är att det kommer att bli en veteburk, där vi kommer att lagra brödvete. Då kan man kanske börja fundera på hur var det där med alla ägg i samma korg. Det är klart man kan vara orolig över om vi får väldiga variationer vad gäller kvalité på vetet och allt inte duger som brödsäd. Då tycker jag att man får se till historien, brukar vi misslyckas med att nå rätt kvalité på det vi vill? svaret är nej inte än. Så ja här väljer vi att lägga nästan alla ägg i samma korg.

Vi har hela vintern (eller evigt långa hösten) väntat på kallt väder för att kunna börja schakta undan för den Geotekniska undersökningen. Det har varit väldigt ont om sådana tillfällen och till slut fick vi bita lite i det sura äpplet och schakta i smet o klet. Annars är det väldigt smidigt med egen grävmaskin så man snabbt kan anpassa sig efter sina egna förutsättningar och slipper stå med mössan i hand när entreprenören väl kan.

Tyvärr fick vi schakta i smet o klet
Ungefär såhär ser det ut idag, minus den gula-fula containern
I väntan på dumperkärrorna passar jag på att sortera moränen. Stenen är guld värd när man tex ska göra stensilar i backdiken.

Själva silon är planerad att dyka upp i slutet på mars och vi hoppas då kunna sätta fart att skruva direkt. Det som bromsar oss just nu är att vi väntar på ritningen på plattan som ska gjutas. Vi kommer att skruva silon själva med översikt av en arbetsledare från Akron, ett koncept som tidigare visat sig fungera väldigt bra!

Någon gång framåt kommer jag att beskriva hela våran anläggning hur den ser ut och hur den borde se ut…

I skrivande stund är jag och farsan på väg till Hardi-fabriken i Danmark för en förarutbildning på Hardi-twin. Till den här säsongen har vi köpt en ny Hardi-twin.