Transmissionsbyte = vikarie
Då var det dags, 936:an ska få ny transmission.
Transmissions-ras
Som det redan nämnts så har vi haft en del strul med våran 936. Det har gjorts åtgärder, men vi har inte helt blivit kvitt problemet. Så nu är det dags transmissions byte. 7000 timmar gick den innan det var dags, det tycker jag är alldeles för kort tid, det borde gå minste det dubbla innan det är dags. Jag har förstått att detta är ett populärt problem på denna traktormodell. Det kanske har ett pris att vario-transmissionen vinklar pump/motor mer än övriga lådor. Sist jag hörde siffror så vinklade vario-transmissionen 45 grader och konkurrenter stannade vi 28 grader. Hur det ser ut idag vet jag inte, detta kan ju ha ändrat sig. Nu får vi hoppas att det inte är populärt på resten av modellerna med, för vi har två andra Fendtar som ligger nära 7000 timmar. 936:an är nu på verkstaden och är ute ur leken ett litet tag.
En traktor kort.
Man kan tycka att när man har så många traktorer och inte är fler förare än vad vi är. Så borde man klara sig om en traktor faller tillfälligt bort. Det är helt fel! Vi har det antalet traktorer vi har för att alla har sin uppgifter och för att alla arbetsmoment ska kunna utföras, även om tex en traktor står låst med radodlingshjul. Därför måste vi ha ersättare/vikarie när en traktor faller bort. Alternativet skulle kunna vara att köpa ytterligare en traktor att ha i reserv, men det skulle vara lite väl dyrt. Hur som helst får vi aldrig stanna, både vi själva och våra kunder räknar med att allting rullar som det ska.
Vikarie
Därför har vi nu en vikarie på gården, en Claas 640. Det blev lite nostalgi nästan, då vi redan har haft(ägt) en sådan på gården.
Skitgöra till vikarien
Idag var det utgödsling av diko/kvigstall på tapeten. Det blev alltså skitgöra för vikarien, men även för 720’in och 514. Vi körde idag ut det direkt från lagården och la de i kompost på det fält det ska spridas. Thobias fick rycka in idag igen och köra en av traktorerna, jag fick äran att köra vikarien. När vi gödslar ur denna lagård så kör vi direkt i kärran. För att det ska flyta bra så ska det alltså finnas en kärra att lasta i nästan hela tiden. Tricket för att detta ska gå undan är att lastartraktorn ska stå stilla så lite som möjligt, helst inte alls.
Dynga byts ut mot gödsel (och utsäde)
Vi brukar förvara den gödsel och de utsäde vi ska använda på hösten i denna lagård. Då är det ju bra att den är tom när det börjar trilla in nästa vecka. Istället för koskit kommer det alltså stå påsskit (konstgödsel) i lagården.
Kvar att göra är att städa och skrapa upp det sista så det blir rent. Tur att man slipper vara sysslolös i helgen.