Nu plöjer vi med 5 + 6 skär

Nu ökar vi farten på plöjningen med 83% (teoretiskt) och plöjer med 11 skär istället för 6. Inte med samma traktor eller ens på samma fält, vi har kanske traktor för det men inte fält. Därför gör vi på annat vis.

Reserven får rycka in

Det är ju egentligen inte enbart reservplog, men vi kallar den för det. Våran helburna fem-skäriga plog. Idag fick den äntligen hoppa in och plöja, och jag med. Det gjorde att vi utökade antalet skär från 6 till 11, en ganska så bra effektivitetsökning. Jag och reserven inriktar oss på att plöja de lite sämre (kortare) dragen och vändtegen, då kan hela tiden 6:an gå där den jobbar som effektivast.

Här står första plogreserven redo att rycka in!
Men först så släpper vi ut lite luft…. Jag pumpar inte däcket här utan kolar bara trycket.
Jag tycker att plogen sköter sig bra. OBS bakrutan är endast öppen för fotograferingens skull, jag har klimatanläggning och rena rutor.

 

Två små istället för en stor

Eftersom att plöjningen är lite av våran Akilleshäl i höstbruket, så måste vi göra vad vi kan plöjningen ska bromsa så lite som möjligt. Våran lösning är då att ha två plogar. Vi har provat lite olika alternativ och funderat på ytterligare alternativ, men kommit fram till att detta är det som passar oss bäst. Genom att ha två medelstora plogar låser vi inte plogen till en traktor, det går att plöja med alla våra traktorer. Det som är lite minus med detta är att om vi ska ha 11 skär igång, så går det åt två traktorer och två kuskar.

Nästan enda gången jag så när farsan plöjde (han kör 6:an). Han är på ett annat fält och avverkar långa drag.
Medans han kör långrdrag plöjer jag lite vändteg.
Utrustad med hydraulisk topstång så blir vändtegsplöjningen riktigt rolig och lite bättre. Det är ju inte alltid det stämmer med fulla plogbredder.

 

Lite små strul

Dagen var bra, men hade faktiskt kunna varit bättre (typisk aldrig är man nöjd….). Ena plogen gick sönder och blev stillastående ett litet tag och min traktor strulade lite. Plogen fick vi tag på delar till tack vare att Bil och traktor Service AB kunde plocka dem från en lagermaskin, bra service!

Det är ju fruktansvärt typiskt att traktorn ska börja strula 15:46 på en fredag. Som tur är så fick jag tag på en mek på Lantmännen, som kunde förklara hur jag skulle gå till väga för att lösa problemet. Kanonbra med folk som kan sin sak . Efter lite pyssel så verkar det som att problemet nu är löst.

Denna symbol är absolut inte min favorit symbol. Den betyder att det är något som inte stämmer med avgasreningen.
Här var felet. Igen-geggat där AD-bluen kommer in i avgasröret.
Efter lite rengöring blev det bättre.

Det hjälpte inte att bara göra rent, så länge felkoden fanns kvar i datorn fortsatte den att larma. När jag kommit på det och tagit bort felkoden och startat om tarktorn var vi på banan igen.

 

Det verkar som att vädret gör att vi kommer att fortsätta plöja med två ekipage även imorgon.

Fick lite besök av en kronhjortsfamilj och även en råget med sin två kid. Det konstiga var att dem blev rädda för traktorn ,men envisades ända med att fly in framför den. Dem verkar inte endast fly från det som är farligt, utan flyr till det dem vet är tryggt.

 

Vetet har nu börjat titta upp lite smått och man kan urskilja rader. Snart kan man se om man har skött sig när man sådde. Jag älskar att se det vi sått växa!

Här kommer norinet, nästan lika fint som i en Väderstads-reklam.