Smörjfri lastare
eller åtminstone självsmörjande. Idag monterades äntligen centralsmörjningen på våran nya lastmaskin. Centralsmörjning är ju verkligen en kanon grej förutsatt att det fungerar och sköts.
Dyrt…
men förhoppningsvis värt det, det det tror jag i alla fall. Vi valde i alla fall att köpa det till Holländaren när vi köpte den. Det är ju inte bara så att det är fruktansvärt smidigt att slippa smörja manuellt, det bli ju även smort mer kontinuerligt under rörelse. Det måste ju vara bättre tänker jag i alla fall. Smörjs något när det rör sig eller är i olika positioner när det smörjs, så gör ju det att det kommer fettet täcker mer av det glidlager som smörjs. Det blir ju inte bara smörjt när nippeln är lättåtkomlig (eller åtkomligt överhuvudtaget) för att smörja. Alltså borde det bli bättre smörjt!? Risken att man råkar missa en smörjning minskar ju med, ibland kan det ju faktiskt vara så att på grund av att man tror att någon annan smorde så gör man det inte själv, då kan det gå över nån timme innan det ordnas upp. Denna lastare var väldigt lättsmord manuell, men nu blir det ännu lättare och förhoppningsvis bättre.
Måste fungera
Ska detta vara bra överhuvudtaget så måste det ju fungera. Man kan ju fortfarande att inte helt släppa smörjningsmomentet, det gäller att se till så att det kommer fett överallt. Tror man att det kommer fett överallt och sen visare det sig att man kört 1500 timmar med brott på nån slang så blir det inte helt bra. Då är ju hela grejen bortkastad. Jag brukar föredra att låta centralsmörjningar vara lite hungriga, så att man ser att det kommer ordentligt överallt. Glidlager tar ju inte skada av lite för mycket fett, men absolut av för lite. Nackdelen är att det blir lite skitigare, men jag torkar hellre fett än byter tappar.
Helt otroligt
Jag har pratat med flera grävmaskinsmekaniker och ett av de vanligaste ”felen” de stöter på vi service av maskiner (tom nya maskiner!!) är att centralsmörjningen är tom. Helt otroligt! Man har alltså struntat i att fylla på den. För mig är det ofattbart, hur kan man glömma eller strunta i något sådant? Det för ju med sig så mycket mer fel… Det är ju inte ens jobbigt att kolla och fylla på, särskilt inte i jämförelse med att smörja manuellt. Dessa chaufförer som glömmer/struntar i att kolla centralsmörjningen ska tydligen enligt samma källor i alla fall ofta vara noga med att inte ha skor i hytten… Det gäller att verkligen prioritera rätt här i livet. Fina fötter före smutsiga händer?!
Bilder från dagen: