Välten är igång

Igår gjordes det som inte hanns med i torsdag2. 942:an fick sina dubbelmontage monterade, välten gjordes iordning och de kopplades ihop med varandra. Sen var det bara att ge sig ut och välta höstvete. 

942:an

Vi har ju gjort lite olika med vilken traktor vi har framför och även vilken hjuluppsättning den haft. Det har varit både dubbelmontage och breda hjul. I år så får 942:an stå för vältningen och den bli utrustad med sina dubbelmontage. Välten är ingen lätt apparat att dra runt på och vi har sett att det blir lite slirskador efter de lättare traktorerna, detta oavsett vilken däckutrustning vi har använt. Därför tar vi nu i år den stor tunga traktorn, vi vill ha så bra grep som möjligt, men samtidigt lågt marktryck som möjligt. Jobbigt det där, hur man än vänder sig… Hursomhelst så monterade vi igår dit dubbelmontagen på 942:an och eftersom att det var första gången de monterades så var det lite mer pill än om de varit med förr. Nu sitter ändå dubbelmontagen där och har provats skarpt i en och en halv dag.

På plats på plattan för att få sina dubbelhjul. Som vanligt är däckvagn och dubbelverkande hydraularmar med uppallningsfunktion guld värt.
Däck på väg.
Eftersom att spännena var nya behövde de kapas i rätt längd för att passa.
Kapningsstationen.
Sen för att få däcken att flyta ut för att få så stor markkontakt som möjligt släpptes det ut luft. Vi kör med 0,4 bar i alla däck runt om.
Till slut var den redo för sin arbetsuppgift.
Sen på med stengrepen för att underlätta stenhanteringen.

Välten

Parallellt med att jag höll på med dubbelmontagen så började Carl med att fixa välten. Den skulle kollas över och grejas lite med. Sist vi hade den var när vi försökte rädda vårat Norinvete med skorpa i höstas, så bland annat skorpbrytarstålen skulle monteras av. Välten servades i höstas så det var inte så mycket att fixa med den så det gick väldigt fort.

Välten och 942:an ihop utanför verkstaden för de sista som behövde fixas.
När skorpbrytarstålen var borta monterade vi tillbaka stabiliseringsstaget som binder samman alla paddlarna. Vi tog ju bort dem i höstas för att få varje paddel att jobba mer individuellt vi skorpbrytningen.
Staget på plats igen och då passade vi på att ta bort de paddlarna som sitter i mitten. Dessa är ju hopfällbara och ska i teorin automatiskt fälla ut/in sig när man ändrar välten från transport till fältläge och tvärtom. I praktiken däremot så funkar det inte och det är bara ett irritationsmoment som gör att man måste gå ut varje gång den fälls ihop och ibland när det fälls ut… Eftersom att de ändå inte ska användas nu så var beslutet att tillfälligt montera av dem enkelt.
Nu är paddlarna tillfälligt bänkade.. Det gör lika stor nytta å verkstadsgolvet som på välten just nu..
Sen helt plötsligt stod allt redo ute på ett vete fällt redo att börja.
Vi har nu vältat de första 110 hektaren höstvete och nu är det bara 230 kvar. Mer om vältningen i ett annat inlägg för nu ska jag försöka hinna sova lite också.

 

Lite annat:

Under dagens besök på olika fält kunde konstateras att flera kvävenollrutor börjar synas. Skönt då vet vi att grödan får tag på det kväve vi gödslat. Nollrutan här i bild ligger framme till vänster.
Gulskålen börjar få besök av rapsbaggar nu, men än så länge är det tomt i rapsens knoppar. Hoppas det fortsätter så..
Ändå lika bra att ta fram sprutan och förbereda. Det har farsan nu gjort, så när och varhelst det är dags för action är den redo.
Axanlag från Norinplanta. Nu har vi ju inte så särskilt mycket Norin kvar eftersom att vi sådde om det mesta i höstas, men några mindre ytor Norin har vi. Där är Norinet nu i stadie 31.

 

Nu väntar sängen och snart fortsätter vältningen av höstvetet.