Idag har vi haft (h)jultema
med hjulskifte och en liten skvätt snö.
Helgens fina väder gjorde så att det började torka upp ordentligt på fälten. Det gör att det inte känns så långt bort till att det bär utan att utnyttja nattfrost. Vi utrustade därför en av ”gödnings-traktorerna” med lite bredare däck. Även om vi inte kommer ut den närmsta tiden på fälten så är det i alla fall gjort och vi är redo när det väl går. Det är skönt att slippa stå där och stressa i sista minuten, nu kan vi lägga fullt fokus på annat medans vi väntar. Även om det som sagt var torkade bra i helgen så kändes det långt bort i morse när regn och snö hälsade på, även om det bara var i små mängder. På eftermiddagen sken solen igen.
Vi behåller dem vanliga däcken på den andra ”gödnings-traktorn” (om det nu finns vanliga däck…). Då kan vi eventuellt ut åka på rapsen igen i helgen utan att köra ner onödigt mycket (minus grader på g igen). Då siktar vi på att komma ut med 100 kg NS 21-24/ha för att få ut lite extra svavel om förutsättningarna är rätt.
Vi bytte dem vanliga däcken på 724:an till 710/55 R 30 fram och 900/50 R 42 bak. Det här med bredare däck istället för dubbelmontage underlättar betydligt vid vägtransport, man blir lite smalare. Däcken används sen under hela växtsäsongen vid fältarbeten som tex pressning, baltransport och spannmålstransport. För att minska markpackningen så mycket som möjligt. Framdäcken används även i kombination med dubbelmontage bak vid sådd. Fendts 700 serie kan ju inte ha dubbelmontage fram.
Däckvagn och dubbelverkande hydraularmar är något som gör hjulskiftet både snabbare och säkrare, två skitbra saker!
Hydraularmarna på Fendtarna går ju att få dubbelverkande och med upp-pallningsfunktion, som man kommer åt i traktorns meny. Man slipper hålla på med domkraft. Domkrafterna kan ju vara kluriga att hitta någon bra plats att ställa på och det blir ofta trångt med pallbockarna samtidigt. Här ställer man helt enkelt pallbockarna under hydraularmarna och hissar traktorn med dem. Det är det stadigaste sättet jag använt. Vad vi dock fått erfara den sura vägen är att detta är en extrautrustning, något som vi missade på en av våra Fendtar. Vi trodde att det var original på alla Fendtar, men tji fick vi. Våran 720 är därför mycket tråkigare att byta hjul på..
Vi byter hjul på Fendtarna i 700 serien ibland upp till 8 ggr per säsongen. Det måste därför gå väldigt smidigt att göra det. Idag tog det ca två timmar för mig och Carl att skifta hjulen inklusive skärmbyte, byta skärmar och skärmbreddare tar nästan längre tid än hjulen..
Idag kom även ritningen på grunden till siloplattan. Så nu är armering beställd och vi kan nu börja gräva ut/fylla upp för voterna till balkarna samt grusa på. Spontant verkar det bli ganska så lätt att armera denna platta men det får vi snart se…