Underhåll, service och uppgraderingar.
Serviceuppehåll är oftast väldigt välkomna, idag var inget untantag.
LS
Plastarna fick idag vara i fokus, det är dem vi har gjort mest med. Utöver vanlig service så bytte vi lite bussningar och uppgraderade dem till att gå på LS-hyraulik. Av någon konstig anledning så köpte vi inte plastarna med detta, skumt… Det har i alla fall varit på gång länge att vi skulle göra om detta och idag blev det äntligen av. Förhoppningsvis så kommer det märkas snabbt på dieselförbrukning. Det verkar även vara så att de plastare som går på LS går lite bättre, verkar ha mer flöde i vissa moment, så det går lite fortare att plasta. Det är nu i alla fall provkört och klart. Det var ingen större operation för att gör detta, man fick sätta dit ytterligare en hydraulslang och skruva i en plugg. Det var farsan som gjorde detta och han sa alla fall att det var lätt.
Tagg 1.4
Plasrulle hållarna vi använder kallar vi för ”taggar”, idag fick även en av dem vara med i uppgraderingsvärlden. Jag satte dit ytterligare en verktyg/reservdels låda. Nu får vi med oss ännu mer grejor när vi är ute på turné. Ett litet problem jag sprang på var att när jag byggde denna tagg, så skulle den sitta på en John Deere. Därför målade jag den John Deere grön, John Deere färg är det ont om nu. Som tur var så verkar John Deere färgen ha mognat till nästan Fendt grön. Vet man inte om att det är målat med olika färger märker man det nog inte.
936:an är nu äntligen hemma.
936 har nu fått ny transmision och har nu kommit hem. Den fick direkt börja med att slå lite gräs, skönt med lite pulver i traktorn igen när man slårgräs.
Fortsatt torrt
Det fortsatt torra vädret gjorde så attj ag ännu en gång skickade röksignaler med slåtterkrossen. Den gången gick det att släcka genom att bara stampa på det.