Halminlagring
Med tröskningen klar kan man kanske inbilla sig att det blir lite lugnare, så är det inte… Nu ska resten göras och först och främst ska vi försöka bärga all halm så vi dels får in den under tak och dels får rena fält utan halm att jobba med. Idag stod inlagring av halm på schemat.
Inlagring
Inlagring var som sagt var dagens huvudspår och det var vi tre stycken som sysslade med. Igår kväll så stannade pressarnas räkneverk på 1 570 balar och dessa ska nu hem och lagras på något sätt. De flesta balar får stå inne, men en del kommer vi kanske behöva lagra ute på något sätt. Idag var det ändå fullt fokus på att få in balarna inomhus när vi körde. Det gjorde vi genom att 514 körd av Janne lastade balar på fälten, det var redan förberett genom att alla balar stod tre och tre ihoplyfta. 514 behövde bara lyfta ihop balarna lite mer i väntan på släpet så att det gick så fort som möjligt att lasta. Vi hade en traktor med släp manövrerat av Carl som hela tiden åkte emellan med lass. Sen hade vi vår lilla lastmaskin stod vid lagret och lastade av och lagrade in balarna, den fick jag äran att köra. Detta är en kedja som fungerar bra och väl synkat så länge man inte har allt för långa transporter, då tappar man lite effektivitet med bara ett släp. Alla balar som idag kördes in lades in i vårat halmlager.
Dagens mål
Dagens mål och förhoppningar var att vi skulle pressa våran sista halm och sedan få in den mesta under tak (förutom 400 balar som ligger på annan ort). Mål och förhoppningar krossades idag av vädret när regnet kom farande, typiskt. Så det blev ingen pressning alls och för blött och skitigt för att köra färdigt balarna. Vi får nog ändå vara nöjda för vi hade en bra dag med inlagring och fick in cirka 950 balar under tak, det är inte fy skam tycker jag. Nu får vi nog snällt lugna oss lite tills det torkat upp och balarna skinit av något innan vi köra in fler balar.
Nu hoppas vi på soligt och varmt väder så vi snart kan bocka av halmkörningen för i år.
Trevlig helg till er alla!!