Världens vackraste arbetsplats?
Att jag har ett av världens bästa jobb tycker jag själv inte att det råder något tvivel om. En av anledningarna till det, är nog allt det vackra man får se när man jobbar.
Slog mig
Det slog mig igår kväll vad lycklig jag är som får se så mycket vackert när jag jobbar. Jag tänker främst nu på alla vackra vyer man har när man är ute och kör. Det är bland annat vackra platser, vackra solnedgångar och uppgångar samt vackra maskiner att titta på. Tänk att på jobbet få fara runt och njuta av fin utsikt så ofta som man gör. Vad mycket olika landskap man är i och jobbar. Jag har nog alltid njutit av detta, men inte tänkt så mycket på det. Nu när jag börjat tänka på det så ska jag njuta ännu mer. Mitt favorit landskap är nog öppet jordbrukslandskap där man alltid har en fin gröda att vila ögonen på eller betande djur, men det finns ju som sagt var mycket annat med.
Bekväm arbetsplats
När jag ändå är igång och hyllar mitt arbete, så passar jag på att säga att jag även trivs bra med komforten och bekvämligheten i traktorhytten. Mycket arbetstid går ju åt just i traktor hytten och bra mycket sämre ställen än en modern traktorhytt kan man befinna sig på helt klart. Sen tycker jag att det är lite av en självklarhet att komforten i traktorerna ska vara hög. Vi spenderar ju som sagt var mycket tid i dem, så ska kroppen orka, fungera och hålla i längden är bra komfort ett måste.
Laddar för hårdkörning
Jag är nyss hemkommen från ytterligare ett nattpass, men ett lite kortare den här gången. Nu verkar det däremot som att alla pass kommer kunna bli lite mer intensiva och inte korta heller över helgen, det vankas högtempo i hästfoderfabriken. Det verkar som att vädret kommer att vara på vår sida, så ägarna och cheferna på företaget vi kör åt har flaggat för att det ska köras så mycket det bara går nu några dagar. Det finns lite olika scenarier på detta, men det verkar som att från och med 10:00 idag till söndag kväll så kan ca 400-500 hektar hösilage vara skördat. Det innebär att allt måste fungera och att det inte finns tid för onödiga stillestånd (som vanligt). Därför så är det bara att ladda upp sig så mycket man kan, för trotts skiftkörning och lagarbete så blir detta jobbigt. Går allt bra blir det mindre jobbigt än om det går dåligt, men det kommer ändå vara slitigt. Nu håller vi tummarna för att det går så snabbt och smärtfritt som möjligt.
Nu hoppas vi som sagt var på bra skördeväder och att allt håller, både maskiner och förare.