Alltid något att laga
Att laga och reparera är bondens vardag. Alltid är det något som ska fixas, det är bara graden av brådska som varierar.
I dagarna har två större reparationsbehov tillgodosetts. Ett med akutläget ”måste fixas så fort som möjligt, helst inom ett par timmar” och ett annat med graden ”så snart man har rätt material och kompetens”.
Den första var en punktering på ett hjullastardäck. Vardagen utan lastmaskin är krånglig för att inte säga ogenomförbar, särskilt när man inte har någon annan traktor med lastare att tillgå. En gammal reva i framdäcket brast igår och det blev genast dåligt med luft och spänst. Som tur var (både när det gällde plånbok och tid) hade vi ett extra däck och möjlighet att få det överlagt på fälgen redan samma kväll hos den lokala däckverkstaden. Idag var L60’n på rull igen som vanligt och det trasiga däcket har fått en kappa så det går att använda senare om det behövs.
Den andra skadan var den brustna takfotsplankan på Hangarn som jag nämnde för några dagar sedan. Ett fult knäck i taket men tack och lov avgränsat till ett litet område. Plankan är kraftig, minst tre tum tjock, men just här var det en spricka i virket. Snötyngden blev för mycket, trots att det mesta rasade av, men nu är det fixat igen. Danne och Linda ordande det.
Den lilla bucklan i hängrännan stör nog byggmästare Bergströms känsliga öga men förhoppningsvis inte alltför mycket. Här ser man också hur de har lagat och förstärkt med en ny planka på baksidan.
Andra saker som har åtgärdats är en trasig kran på toan och bristande belysning i diskrummet. Näst på tur är att riva John Deeren och ta reda på varför den läcker olja. Halmfräsen ska också repareras eftersom botten håller på att ge upp och Danne ska laga, eller mest troligt bygga en ny, ensilagepuscher. Annars är väl det mesta helt. Fast nej, nu ljuger jag. Det pågår en annan reparation också, en som jag helst inte vill tänka på. Deutzen är på verkstad i detta nu men det är en helt annan (och mycket smärtsam) historia.