När man får låna en giraff

Det här är inget reklaminlägg eller så, bara en liten maskinuppvisning för de som är intresserade. 

När John som är Lantmännensäljare och före detta styrelsekollega till mig kom och hälsade på (erbjöd fina saker till försäljning och fikade) höll jag precis på att måla. Han undrade om vi ville låna en teleskoplastare som var ute på demoturné och jag skrek naturligtvis ja! Jag tänkte att det skulle vara perfekt för att måla gavelspetsarna som jag inte når med stegen.

Vi fick hem den här:

En Kramer 557. Fin grej.

Som med alla mindre gårdsmaskiner tror jag att man skulle ha mycket nytta av en sådan här. Mer än man först tror. Just den här pjäsen är dessutom riktigt stadig och klarar både vägkörning och att dra vagnar.

Smidig och lätt att komma överens med. Det som kändes lite svårt var att veta var den slutade på högersidan. Även dämpningen lämnade lite att önska kan man tycka. Den var lite stum, särskilt när man använde bommen.

Men vilken grej att nå långt! Balhögarna skulle kunna bli bra mycket högre om man staplade med den här. Och jag skulle kunna måla precis var som helst på hela gårn från skopan (ja, jag vet, inte optimalt ur arbetsskyddssynpunkt men nu ser jag möjligheter).

Dyr såklart men mycket maskin också. Dock är prislappen så pass hög att man nog måste se till att den verkligen konkurrerar ut en annan maskin på gården om man skulle ha råd. En hjullastare till exempel. Såsom vi använder L60’n i vardagen skulle Kramern kunna vara en god ersättare. Balhantering, gödselskrapning, gårdstransporter, lastning och lossning av lastbilar till exempel, det klarar den hur bra som helst. Däremot undrar jag om den är så smidig att exempelvis lasta fastgödselspridaren med? Och skotta snö? Jo, kanske? Någon som testat?

Hur som helst, den dagen jag byter bort en hjullastare mot en teleskopis är den dagen jag är diagnostiserad med någon sorts sinnesförvirring. Det är helt enkelt inte tänkbart. Skulle gråta blod. Men det är väldigt kul att få testa maskiner. Se hur det funkar, vad som finns på marknaden och hur man kan tänka annorlunda när det gäller den dagliga driften.

Hur det gick med målningen? Jo, självklart var det kallt och snöade när det skulle ske så det blev inget med det. Men det var roligt att få testa Kramern. Särskilt eftersom hjullastaren stod still just då med ett injektorfel. Kunde inte ha passat bättre. Tack John och Lantmännen, bra initiativ att göra en demotur.