Om moral och hamburgare

Man väljer sina vänner och kunder. Jag hade nyligen en rävjakt på gården. Jakten inleds alltid med förhållningsregler. De som motarbetar min möjlighet att vara en fri bonde är inte välkomna på jakten. Således portas medlemmar i Naturskyddsföreningen, de som betalar till WWF eller de som röstar på Miljöpartiet osv.

 

Nu har Restaurangkedjan MAX ingått ett avtal med Djurens rätt! Detta i en tid när hot och hat mot köttproducenter från dessa typer av organisationer beskrivs som terrorliknande handlingar. Jag undrar om Sveriges bönder verkligen kommer fortsätta sälja kött till en kund som aktivt stödjer utomparlamentarisk våldsbejakande aktivism mot bönder.

Från Djurens Rätt: ”Vi kan aldrig acceptera att man ser på djuren som varor, som ting för människor att utnyttja efter eget godtycke”

Som både kund och köttproducent gör restaurangkedjan sig omöjliga för mig. De allierar sig med en organisation som har tydliga kopplingar till aktivistisk brottslighet med attacker mot bönder. En uppviglande organisation vars våta dröm är att inga djur ska dö för att bli mat.

 

Nu levererar inte jag till restaurangkedjan MAX. Det är naturligtvis upp till var och en att välja sina kunder. Jag vet dock en sak. Att alla beslut jag tar är en aktiv moralisk handling. Det jag nu frågar mig är hur djurproducenter i fortsättningen, med äran i behåll, moraliskt både kan leverera hamburgerkött och förvänta sig folkligt stöd från aktivisterna.

 

Man väljer sina vänner, fiender tycks man få ändå.     

 

Jag heter Rickard Axdorff, tack!