Kronfågel har gjort en Oatly

Kronfågels nya reklamkampanj lyder: ”Om alla som läser det här väljer kyckling i stället för nötkött en enda gång, är det som att kompensera för 14 långflygningar med jumbojet. Gör något enkelt för klimatet i kväll”.

Att göra en Oatly har blivit synonymt med att agera ytterst smaklöst mot sina leverantörer samtidigt som man smädar konkurrerande produkter. Nu har Kronfågel, som är ett varumärke inom företaget Scandi Standard som bland annat säljer svensk kyckling, gjort just det.

Jag uppmärksammades av Kronfågels ”negative campaign” av flera goda vänner som bor och verkar i Stockholm. De får naturligtvis köra vilka kampanjer de vill och vi andra får naturligtvis ha synpunkter, vilket jag har.   

  • Det verkar som om man inriktar sin kampanj i storstäderna. Tydligen tror Kronfågel att stockholmare är lite dummare och mer lättpåverkade, ungefär samma strategi som restaurangkedjan Max kör. Det tror inte jag. Allt fler storstadsbor förstår att all produktion av det vi äter hänger ihop i ett invecklat system. Fördumma inte människor, det gillar inte folk.
  • Kycklingar äter protein som människor kan smälta medan kossor äter gräs som människor inte kan smälta. Dessutom kommer det ut mindre för människor smältbart protein från kycklingarna än vad man stoppar in i kycklingen. Så är det inte med kossor. De går på ängen och omvandlar gräs till ätbara grejer. Det gillar folk.
  • Kronfågel backar och tillmötesgår den lilla grupp av personer som inte vill att man ska döda och äta djur. Ju större djur desto större brott. De lindar in sin retorik i olika typer av ”gröna” paket som går ut på att vi alla kommer att dö om vi inte gör som de säger. I stället för att med rak rygg stå upp för svenskt lantbruk väljer Kronfågel att huka sig för att tjäna en krona extra. Andra kampanjer för köttätandet har haft modet och ärligheten att backa köttproduktion. Sånt gillar folk.
  • Genom kampanjen är det lätt att tro att nötköttsproducenter och fågelproducenter tittar snett på varandra. Så är inte fallet. Vi är alla inom samma bransch och i den verkliga konfliktlinjen står vi på samma sida. Den som förespråkar en brukad natur där det är okej att äta kött mot de som har en uppfattning som är tvärt emot. Kronfågel gör sig till löjliga nickedockor i för detta ”rewilding” gäng. Sånt gillar inte folk.

 

Ät vad du vill

Min ingång, vilken har stöd i IPCC, även om jag inte tycker att man ska lita på deras rapport, är att svenskt lantbruk är åtminstone klimatneutralt och att jag därmed äter precis vad jag vill. Jag är rejält trött på de som talar om för mig, med klimatargument som grund, vad jag ska göra och inte.

För egen del kommer jag utöva min konsumentmakt och jag tror nog att Kronfågel inte får något större uppsving på försäljningen genom att baktala andra, fördumma människor och förlöjliga sig själv. Man kan ju hoppas på att vi i en framtid får företag med anställda människor inom lantbrukssektorn, inklusive förädlingskedjorna, som står upp för lantbrukets produktion att vi slipper ängsliga marknadschefer och deras veganpolare på reklambyråerna. Sånt gillar folk.

 

Jag heter Rickard Axdorff, tack!