Den digitale skogsägaren

Jag får ett pappersbrev – bara det! – med en av alla dessa inbjudningar från en av de stora bankerna:

”Välkommen till en exklusiv marknadsträff för skogsägare”.

Med fint och intressant program.

Jag har anmält mig och det ser jag fram emot (dessutom bjuds det på lunch 😊!).

Och jag är väl för gammal, men jag förundras lite över att det enda sättet att anmäla sig till evenemanget är via en qr-kod.

Jag är 63 år och ligger just över genomsnittet på medelåldern för manliga skogsägare.

Visst kan jag anmäla mig via en qr-kod.

Och de flesta skogsägare jag känner, betydligt äldre än jag, kan hantera det – även om det finns de som knappt har en Iphone.

Var var det nu jag lade qr-koden – där bortom granen?

Det tråkiga här tycker jag egentligen är frånvaron av det personliga. För syftet från arrangören med hela evenemanget är ju inte ideellt utan att skapa kundkontakt med mig som skogsägare.

Vad bra – och trevligt – det då borde ha varit att kunna förstärka känslan av att ha fått en personlig inbjudan. Dit många i målgruppen (tänk på medelåldern!) på något sätt hade kunnat få den där personliga kontakten bekräftad vid anmälan av sitt deltagande.

I stället för att reducera det till att svara med en qr-kod och en knastertorr bekräftelse.

Jag tar gärna emot fortsatta mötesinbjudningar med intressanta framtidsspaningar. Och kommer anmäla mig enligt instruktion.

Vad vet jag? Låter jag gnällig? Förmodligen.

Men ändå – bara som ett medskick till er som ordnar skogsevents.