Skitmåndag

Det finns inga dåliga dagar, det är bara dagarnas innehåll som kan va dåligt. Denna dag innehöll just skit, men bra skit. Därför blev det en skitdag, men på ett positivt sätt.

Idag har det hänt en hel del, men vi fokuserar på skiten. Skit är för övrigt kanske ett ganska fullt ord så jag byter nog ut det till dynga nu. Det är ju samma sak, men kärt barn har många namn.

Dyngan som dagens eftermiddag och kväll har handlat om, är den dynga vi har tippat på våran gödselplatta under vintern och fram till nu. Det är både djupströbädd, skrapskit och några dåliga fyrkantsbalar som lagts på plattan. I våra lagårdar skrapar vi skrapgångarna med skopa och tippar då det som skrapats på gödselplattan ihop med resten. Det blir därför en härlig blandning av olika material som behöver blandas ihop, för att komposteras bra och bli ”jämnt material”.

Dagens dynga. Allt detta ska tömmas och läggas på åkern. Där det kommer att göra stor nytta i framtiden.

Idag började vi med att tömma gödselplattan och tippa det i kompost på åkern, där det ska spridas i höst. Detta torra väder gör att det är bra förhållanden att kör ut på fälten och tippa dyngan. Det finns ingen risk att köra fast (där vi kör), markpackningen minskar något och man skitar inte ner vägen så mycket. Även om det känns lite tråkigt att köra ner växande gröda när man åker ut på fältet nu, så tror och hoppas jag att de positiva effekterna av dyngan väger upp. Det är ju faktiskt maskmat vi kör ut och kör man lite smart blir inte skadan så stor.

Trotts torra förhållanden så blir det ändå rejäl packning i spåren. Det gäller att planera och tänka på hur man kör. Vetet blev även rejält nerdammat nära spåren.

Det är guld värt att få ut det på rätt ställe där det ska spridas i höst nu. Dels så passar det bra nu för att det är mindre hektiskt än i skördetider, när allt ska hända samtidigt. Det är även bra att få en ordentlig omblandning i dyngan nu, vilket man får när man lastar från olika ställen i högen till kärran och sedan tippar kärran. Det är svårt att få samma omblandning lika effektivt utan att flytta dyngan ordentligt.

 

När vi bestämmer var vi ska spridda detta i höst så tittar vi dels på markkarteringskartan, men försöker också tänka på var det förmodligen har fått minst stallgödsel historiskt. 

Vi brukar oftast tippa två kärror i bredd, men idag fick det bli tre i bredd. Det var en sån dag helt enkelt.

Det var jag och farsan som sysslade med detta idag. Vi körde med våra två stycken Metsjö-kärror. Den ena rymmer 18m3 och den andra 27 m3 strukna. Farsan lastade och jag hoppade emellan transport-traktorerna. Detta är ett väldigt effektivt sätt att köra på, även om man önskar att båda kärrorna rymde 27 m3.

Farsan lastar säkert med 514 och en liten extra vikt bak.
Det gäller att planera så att det spillet från lastningen hamnar på plattan och att traktorerna och kärrorna inte blir skitiga på däcken. Detta gör att det inte blir så skitigt runt omkring och det måste inte städas så mycket.
”Lilla-Metsjön” tippar 18 m3 dynga.
”Stora-Metsjön” tippar 27 m3 dynga. Det är ändå lite skillnad på lassens storlek.

Nu ligger det mesta av det som låg på gödselplattan ute där det ska vara, vi sparade några få lass tills imorgon så vi inte får slut på arbetsuppgifter.

En del av morgondagens arbetsuppgifter.

Nu byggrapport:

Redo för gjutning

I helgen så fixades det sista lilla småfixet med armeringen till, formen vägdes in och vi städade. Detta gör att vi nu är redo för gjutning. Vi hade hoppats på att gjuta denna vecka, men pga lite sjukdom hos betongfirman så får det bli på nästa måndag istället. Detta gör att om bara silo-grejorna dyker upp här snart så börjar vi nog skruva silo nästa tisdag, äntligen!!