Äntligen är Swiften uppgraderad
Nu är det äntligen gjort, Swiftens uppgradering från snöre till hydraulik.
Lite bortkastat
I fredags skrev jag ju om mitt bortkastade arbete i samband med min kamp mot snöret till Swiftens sidosektionslåsningar. Det stämmer delvis att det var bortkastat arbete, eller nästan helt och hållet. För idag så gjorde jag om konstruktionen nästan helt och hållet. Det enda jag behöll var fjädrarna, men på ett annat sätt än tidigare. Jag insåg ju att konstruktionen måste vara ”idiot-säker”, man ska inte kunna ha sönder den bara för att man är lite klantig eller har otur för stunden.
”nya konstruktionen”
Redan i fredags kväll hade en ny lösning börjat forma sig i mitt huvud, så idag gick det ganska fort att verkställa den lösningen. Jag hittade en liten dubbelverkande kolv i gömmorna som verkade ha rätt slaglängd. Så istället för att ligga och samla damm på hyllan, kom den till nytta. Att det var en dubbelverkande kolv underlättade det hela, jag behövde inte tänka på tillbaka-fjädring i någon riktning för att styra kolven. Däremot användes fjädrar för att påverka spärrarna, då behöver man inte vara orolig för att dra sönder något. Det blev till slut en väldigt enkel konstruktion, inget svetsande behövdes. Se själva:
Nöjd med resultatet
Jag blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet till slut. Nu fungerar det som det var tänkt, och man behöver inte längre öppna bakrutan eller gå ut för att fälla ut kultivatorn. Det har genomgått mitt test, där jag har försökt provocera fram något fel. Än så länge verkar det fungera bra, vi får se efter hösten. Jag tycker att det blev en snygg och (som det verkar) en fungerande lösning. Helt klart blev det faktiskt inte idag, som vanligt kom något emellan. Det som är kvar att göra är att dra hydraul-slangarna på ett bättre sätt, nu satte jag bara dit några för att kunna provköra.
Vad tror ni, är detta en bra lösning? Eller är den helt onödig?
Förhoppningsvis en intensiv vallvecka framför oss
Det som kom emellan och gjorde så att Swiften inte blev helt klar idag var lite hästfoder. Hästkraft lyckades pricka in ytterligare ett skörde-pass mellan skurarna. Pga av lite olika omständigheter så fick jag och 936:an vikariera lite på pressfronten. Efter ett litet uppehåll i produktionen pga vädret, så verkar det nu som att det kommer släppa i veckan. Har vi riktig tur blir det full fart hela veckan och inte mycket kvar att köra till helgen.