Äntligen är Swiften uppgraderad

Nu är det äntligen gjort, Swiftens uppgradering från snöre till hydraulik. 

Lite bortkastat

I fredags skrev jag ju om mitt bortkastade arbete i samband med min kamp mot snöret till Swiftens sidosektionslåsningar. Det stämmer delvis att det var bortkastat arbete, eller nästan helt och hållet. För idag så gjorde jag om konstruktionen nästan helt och hållet. Det enda jag behöll var fjädrarna, men på ett annat sätt än tidigare. Jag insåg ju att konstruktionen måste vara ”idiot-säker”, man ska inte kunna ha sönder den bara för att man är lite klantig eller har otur för stunden.

”nya konstruktionen”

Redan i fredags kväll hade en ny lösning börjat forma sig i mitt huvud, så idag gick det ganska fort att verkställa den lösningen. Jag hittade en liten dubbelverkande kolv i gömmorna som verkade ha rätt slaglängd. Så istället för att ligga och samla damm på hyllan, kom den till nytta. Att det var en dubbelverkande kolv underlättade det hela, jag behövde inte tänka på tillbaka-fjädring i någon riktning för att styra kolven. Däremot användes fjädrar för att påverka spärrarna, då behöver man inte vara orolig för att dra sönder något. Det blev till slut en väldigt enkel konstruktion, inget svetsande behövdes. Se själva:

Så här blev det. Det inringade blåa är fästet jag gjorde, det klämmer helt enkelt fast runt fyrkanströret. Det gula inringade är kolven som drar i fjädrarna (grön pil) som i sin tur sitter fast i spärrarna där snöret förut satt. Det ska bli 90 graders vinkling på hydraulanslutningarna till kolven alternativt banjokopplingar, för bättre slangdragning.

 

Nöjd med resultatet

Jag blev faktiskt väldigt nöjd med resultatet till slut. Nu fungerar det som det var tänkt, och man behöver inte längre öppna bakrutan eller gå ut för att fälla ut kultivatorn. Det har genomgått mitt test, där jag har försökt provocera fram något fel. Än så länge verkar det fungera bra, vi får se efter hösten. Jag tycker att det blev en snygg och (som det verkar) en fungerande lösning. Helt klart blev det faktiskt inte idag, som vanligt kom något emellan. Det som är kvar att göra är att dra hydraul-slangarna på ett bättre sätt, nu satte jag bara dit några för att kunna provköra.

Här är spärrarna påverkade så att sidosektionerna går att fälla ut.

 

Här är dem tillbaka i spärrat läge.

 

Skulle det vara så att sektionerna villar på spärrarna, så att dessa sitter fast. Gör fjädrarna så att man inte drar sönder något. Fjädrarna sträcks istället för att dra med våld dra loss något.

Vad tror ni, är detta en bra lösning? Eller är den helt onödig?

Jag är i alla fall tillräckligt nöjd för att kunna skrota snöret.

Förhoppningsvis en intensiv vallvecka framför oss

Det som kom emellan och gjorde så att Swiften inte blev helt klar idag var lite hästfoder. Hästkraft lyckades pricka in ytterligare ett skörde-pass mellan skurarna. Pga av lite olika omständigheter så fick jag och 936:an vikariera lite på pressfronten. Efter ett litet uppehåll i produktionen pga vädret, så verkar det nu som att det kommer släppa i veckan. Har vi riktig tur blir det full fart hela veckan och inte mycket kvar att köra till helgen.

Vikarier på plats
Annorlunda utsikt, ingen tagg (plastrullehållare) i vägen för kortet den här gången.
Även utsikten bakåt var idag annorlunda.
Man blir alltid lite orolig när orosmoln kommer närmare…..

 

Imorgon ska jag och Liam greja lite med dessa, är planen i alla fall.