Inte så trasig….

nej, Schäffern var inte så trasig som vi befarade. Nästan lite otroligt, oftast brukar ju det värsta scenariot var vanligast. Snart rullar den nog igen, utan att ens kosta en förmögenhet.

Själv är (ibland) bäste dräng

Idag var det dags för fellokaliseringen på den stillastående Schäffern. Igår skrev jag ju att vi bestämt oss för att göra detta själva och inte ta in mekaniker utifrån, det är nästan sant. Eftersom att jag gillar att vara ärlig, så ska jag erkänna att vi först bestämde oss för att ta in hjälp. Så att vi kunde njuta av ledigheten och samtidigt få Schäffern lagad, förmodligen lite dyrare men vad är värt mest? Så vi ringde till en maskinfirma som skickade över en mek igår eftermiddag. Efter att meken kollat lite så ville firman traila in Schäffern till deras verkstad. Det började pratas om att lyfta hytten o massa grejor…. Där tänkte vi stopp i galoppen, så stort projekt behöver inte detta bli. Vi har inte världens topverkstad, men så dålig är den inte. Vi såg alltså ingen annan utväg än att rycka in själva…. Det var förmodligen bara någon/några som hade en dålig dag, men det får inte bli onödigt dyrt för oss bara för det..

Hytten fick bli kvar… Men gaswiren fick lossas. (det som sker på bilden)

Vad var felet då?

I det bästa scenariot ryktades det om att det kunde ha varit en skruv som var lös. Det var det inte, men inte så långt därifrån. Efter 1,5 timmars skruvande (på två personer) så kunde vi konstatera att det var en gummikoppling (”flexible flange coupling” på engelska) som var paj. Gummit hade släppt från metallen och drev därför inte alls. Det måste man ju klassa som ett enkelt fel, trotts att det påverkade stor funktion. Jag hade befarat att mötas av att kraftuttaget på motorn skulle vara helt rent på splines, så det var helt klart en trevligare överraskning vi möttes av. Istället för massor av tusenlappar räcker det med bara ca ett par tusenlappar i delar plus arbete. Detta ska tydligen vara inte ett helt ovanligt fel på dessa maskiner. Då menar jag inte att det är vanligt att det sker, utan att när något går sönder är det detta som händer. Det verkar inte heller vara något fel på pumparna, det är väldigt skönt för ekonomins skull.

Det är en del att lossa för att komma åt.
När vi kommit en bit in i det hela syntes felet. Hylsan ska sitta centrerad i hålet, det gör den inte här.

 

Så här såg det ut ytterligare lite längre in.. Gummit är helt loss.
Så ska det se ut.

Snart redo

Yes, nu är den alltså snart redo för tjänst igen. Reservdelar är beställda och borde inte vara hur långt bort som helst. Även om detta snart är en fungerande maskin så fortsätter ändå letandet efter en ersättare, det är nog kanske dags för något nytt. Det är inte helt lätt, Schäffern är en otrolig maskin i både kvalitét och prestanda. Den är kanske ändå lite liten och begränsar därför sin användningsområden, samtidigt som det möjliggör några på grund av just att den är liten och smidigt. Spännande att se vad lösningen blir till slut….

Här står den i väntan på delar.

Ny titel

Jag kan nu även sedan en timme tillbaka kalla mig själv för ”drönaroperatör”. Idag fungerade tjänsten för att ta drönarkort och registrera sig som operatör, så nu med godkända prov har jag lyckats ta drönarkort i den öppna kategorin A2 (A1 och A3 ingår där) och registrerat mig som operatör. Jag kommer alltså att kunna fortsätta använda drönare framåt till att bland annat ta bilder hit (så länge bilderna följer alla regler). Jag måste säga att det var ett bra utbildningsmaterial och jag tycker att det är fullt vettigt att ha detta krav på de som ska flyga drönare. Att man fått flugit utan tidigare kan man nästan tycka är konstigt.

Nu kommer jag kunna fortsätta att ta sådana här bilder.
och sådana här.

 

En anna grej som har gått sönder är en av mina tänder. Eller rättare sagt en lagning på en tand, typiskt.. Jag har ingen lust att åka till tandläkaren i onödan pga smittspridning. Som tur var blev lagningen kvar, den släppte bara så ja lyckade trycka tillbaks den. Hoppas den håller ett tag till nu…