Nu är kärrorna utan tak

Våra Metsjökärror passar ju inte bara till att köra spannmål (eller oljeväxter)  i, men de hydrauliska taken passar bara bra till det. Ska vi använda kärrorna till något annat är de mest i vägen och riskerar att gå sönder, därför åkte idag taken av på kärrorna. 

Då var det dags

Idag var det alltså dags att montera av de hydrauliska taken. Nu har Metsjökärrorna fått stått stilla alldeles för länge och det är dags för dem att jobba igen. Det fina med de här kärrorna är ju att man kan använda dem till annat än att bara köra spannmål i. De passar även bra till att köra djupströbädd, snö eller grus i. Det känns skönt att inte behöva begränsa användningen av kärrorna endast till skörden. Däremot så gör taken endast nytta när vi kör spannmål och det gör vi endast i skörden. Just nu är det ju ett tag kvar till skörden och taken behöver faktiskt inte sitta monterade. De är mest i vägen och riskerar att gå sönder helt i onödan, därför så tog vi idag av taken.

Här passar inte taken så bra, de gör i alla fall ingen nytta.

 Av monteringen

Själva av monteringen går väldigt smidigt och snabbt. Det är inte alls så att man drar sig för att göra det, vilket är skönt. Skulle det vara så att det var ett stort projekt, så ökar väl risken för att man inte monterar av dem när de inte används. Jag tror däremot inte att de är konstruerade för att monteras av och på så många gånger. De flesta skruvarna är gängade direkt i godset och det blir inte många varv på varje skruv som sitter fast. Det är inte alls svårt att råka dra gängpaj på någon av skruvarna… En hel del av hålen är nu uppborrade och omgängade i grövre dimension, men det fungerar ju inte hur många gånger som helst. Annars går det som sagt var väldigt smidigt och själva av monteringen går på ca en timme per kärra.

Dags för av montering.
Fint väder dagen till ära.
Det är bara att lossa lite låsringar och några skruvar, så kan man lyfta ner taken hur lätt som helst.
Här är några hål som har fått konvertera från m10 till m12. Nästa steg blir kanske att sätta en platta på insidan så man får tjockare gods att skruva i. Det är ju ändå lite påkänning på detta.
Nu är kärrorna taklösa, servade och redo för arbete.
Det börjar bli dags att bygga en riktigt verkstad, så man slipper stå ute och serva i snö o blåst med det större grejorna.

Det finns kanske någon som stör sig på att jag skriver kärra istället för vagn, därför så ska jag nu förklara varför. Jag har märkt att det finns många olika sätt för att bestämma vad man ska kalla dessa lastbärande redskap vi drar bakom traktorn. Jag har inte forskat kanonmycket på det här (än), men jag tycker att det verkar som att vad man kallar det beror på var i Sverige man är. Här på gården så är en kärra en konstruktion utan svängkrans och där traktorn belastas med vikt. Vagn kallar vi det som har en svängkrans och inte belastar traktorn med vikt. Sen har vi ju det här med släp och det tycker jag är längre anordningar med svängkrans. Boven i det hela är husvagnen, för ska man gå på det jag skrivit här ovan är ju korrekt benämning på den huskärra….. Det här förtjänar kanske ett eget inlägg i framtiden.

För mig är det tydligt att detta är en kärra vad tycker ni?

Spännande det där med kameror fresten:

Korten ovan är tagna med endast en sekunds mellanrum och vädret var likadant på båda korten. Trots det så ser vädret väldigt olika ut… Det snöade alltså på båda korten.

Konstig parkering kan man kanske tycka, men traktorn är i alla fall under tak och motorvärmaren sitter i. Jag ser nu att det är nästan bara är kort på den stora kärran, imorgon får jag ta på den lilla med.