Demotraktor: Fendts nya hytt

Midsommarhelgen har varit fri från arbete, så jag tänker att jag passar på att skriva om traktorn vi hade äran att ha på Demo för några veckor sedan. Traktorn som vi fick prova var en Fendt 724. Eftersom att vi redan har en Fendt 724, så kan man kanske undra vad vitsen med att provköra just en Fendt 724 var! Jo, för att det var deras nya hytt på denna traktor och den var verkligen helt ny. Här kommer lite om den:

Fokus på hytten, men…

Vad jag förstått så är det inga jättestora skillnader på utsidan av traktorn, utan det nya är i hytten. Därför så fokuserar jag mest på hytten helt enkelt. Däremot så finns det självklart även ändringar på utsidan. Jag har inte hunnit sätta mig in i allt som är nytt än, men den stora grejen på utsidan är nog att motorn nu är utrustad med EGR (Exhaust gas resirculation). Jag antar att det är för att klara hårdare avgaskrav, så jag förstår att man gör det. Tyvärr så vet jag som användare att detta är en av grejorna som brukar kunna krångla (precis som all avgasrening), hoppas det inte är så nu. De är ju långt ifrån först så hoppas det är driftsäkert. En annan mindre (men ack så viktig) grej jag la märke till på utsidan var att det äntligen har kommit till några fettnipplar på hydraularmarnas sidostabiliseringsstag. Nu kan man kanske hoppas att plocka isär dem och smörja slipper ingå i servicerutinerna…

Det syns inte på utsidan, men denna ska släppa ut renare avgaser än vår egna traktorer.
Efterlängtat fettnippel har nu hittat dit.
En annan grej som inte är unikt för just denna modellen (likadant på alla Fendtar jag kört), men som är värt att nämna tycker jag är att den håller sig kall. Den lyckas att inte stiga i temperatur även om ”grillgallret” är helt igen satt så blir varken olja eller motor varm.
Den var ändå rätt så igentäppt så en liten temphöjning hade inte varit konstig.

FendtONE

Om jag förstått allt rätt så är denna hytten en del i Fendts nya koncept ”FendtONE”. Det konceptet går (om jag förstått allt rätt) ut på att underlätta all data hantering, både på fält, på kontoret och flytta den däremellan. Jag har inte jobbat något alls med detta system mer än att jag nu kört denna traktorn, men det verkar helt klart vara ett intressant system. Vi hanterar ju helt klart mer och mer data och ju smidigare vi kan hantera denna desto bättre helt klart.

Olika arbetsprofiler är nog en del i systemet

Nu hoppar vi in i hytten

Ja, nu är det väl dags att vi hoppar in i hytten:

Som ni (som inte redan sett den) ser, så den ganska så annorlunda mot den tidigare hytten. Det finns mycket som påminner om tidigare hytten, men alla reglage och till och med körspaken är nya. Jag har tidigare sett denna hytten många gånger på bild, men första gången jag kom in i en sådan här hytt var nu när jag provkörde den. Jag tycker att det är väldigt svårt att få någon riktigt uppfattning om hur den är genom att bara prova under kort stund, men han i alla fall skapa mig en ganska så bra bild tror jag.

Vi börjar med reglagen:

Helt nytt armstöd med två nya joystickar. Vid en första anblick så ser allt logiskt ut och verkar lätt att hitta. Alla knappar som är vita går att programmera för olika funktioner tex olika hydrauluttag eller autopilot på/av
Vid varje hydraulfunktionsvippa syns tydligt vilket uttag man manövrerar, om det är låst/upplåst och vilken status det är i.
Knappar på sidan av körspaken.
Ett av dem största plusen tycker jag är att färdriktning går att ändra från lastarspaken.
Min hand på den nya körspaken. Den är inte helt olika den tidigare körspaken.
Tummen når det mesta, utan att behöva byta grepp.
En liten bild som visar att det går att flytta mycket nya funktioner. Tex Hydrauluttag, fyrhjulsdriften, hydraularmarna, autostyrningen, framaxelfjädring, arbetsbelysning, klimatanläggningen och svara i telefonen. Frågan är om allt detta måste kunna sitta i körspaken?
En annan layout på körspaken.
Funktionerna flyttas lätt med dra-och-släpp metoden.
Reglage för musik och klimatanläggningen. Samt för manövrering av skärmarna.

Utöver nya reglage så har det ju även gjorts om en del men skärmar i hytten. Instrumentpanelen framme vid ratten är ny och har blivit smartare. Den innehåller mer lättvisad information som kan vara intressant under körning. Det har även hoppat in en helt ny skärm upp till höger i taket. Den fungerar precis likadant som den vanliga i armstödet och kan göra samma sak. Den försvarar ändå sin plats genom att man ju ofta vill ha flera olika fönster att titta på när man kör, utan att de blir för små och plottriga. Detta löser denna skärmen bra. Man kan till exempel ha GPS-fönstret uppe i takskärmen och ett Isobus redskap i armstödsskärmen. Som topp på detta kan man se hydraul ventilernas status framme vid ratten.

Skärmen vi ratten. PÅ den kan man bland annat ha en bild som visar vart alla funktioner sitter.
eller detta fönster
Mörkerläge finns
Den vanliga skärmen i armstödet.
Skärmen i hytt taket
Den går även att gömma halvvägs upp i taket om man vill.
En snygg grej var att skärmarna automatiskt hoppade över till nattläge när det blev mörkt utanför.

Kort sammanfattning

Kort och gott så har denna traktorn (precis som många andra) det som man kan förvänta sig av en moderna traktor och kanske även mer därtill. Det finns mycket nya fina funktioner, men även några som kanske inte är helt nödvändiga utan bara onödig lyx som inte har någon riktigt viktig funktion. Ett exempel på detta är att komma in i klimatanläggningsmenyn från körspaken, man måste ändå flytta handen till reglage eller skärm för att göra ändringar.

Jag gillar absolut den här traktorn och det är inte omöjligt att det vid nästa traktorbyte blir en sådan här. Däremot så måste jag nog ändå verka som en gammal surgubbe och säga att jag än så länge gillar den gamla hytten och körspaken bättre. Det kanske kan ändra sig i framtiden, men så känner jag just nu. Det jag gillar mest med nya hytten är de nya skärmarna, man kan se mycket samtidigt och det är tydligt. Ett annat stort plus är ändringarna de gjort på manövreringen av arbetsbelysningen, nu finns det äntligen två snabbval att programmera. Det gör att man bland annat lättare kan använda arbetsbelysningen när man åker på vägen.

Här var lite snabbt om denna traktorn. Den är ju inte helt ny och många av er har säkert kört den, vad tyckte ni?