En tredjedels halmbehov är nu under tak

Ganska så otroligt egentligen, det är fortfarande två dagar kvar i juli och vi har redan bärgat och lagrat in en tredjedel av halmen vi göra av med på ett år. Idag var det halminlagring för nästan hela slanten.

Halmkörning

Dagens viktigaste uppgift var att ta reda på all halm vi pressat och som låg staplat i ”treor” på fälten. Eftersom att det var viktigt att få undan halmen innan mer nederbörd kom, så gjorde vi detta så effektivt som vi kunde med vad vi har. Dagens uppställning var att en lastade på fältet, en lastade av och in halmen och en körde släp. Jag var den som hade hand om av- och inlastningen. Till min hjälp hade jag våran kompaktlastare, jag måste säga att jag trivs med den. Den är smidig, lätt och stadig, skulle komforten vara lite bättre skulle den vara perfekt. Storleken är i alla fall perfekt för det vi har den till och eftersom att den inte är större så passar den perfekt att lasta in halm. Man kommer åt utrymmen på ett bra sätt för att maximera hur många balar som får plats. När dagen var slut så hade vi lagrat in ca 670 balar, vilket är ganska så exakt en tredjedel av vad vill ha.

Till en början såg det lite mörkt ut, lastmaskinen gav tillfälligt upp och vi fick klara oss med bara 514 som lastare.
Det fanns inte utrymme för stillestånd i kedjan idag och som tur var så var räddningen nära. Agripro ryckte ut och lastmaskinen rullade snart igen.
Som tur var så sinkade stilleståndet oss inte så mycket. Vi började nämligen med lite specialbalar. Vi hade lite uppslag av kvickrot i Norinet och där blev det gröna balar istället för gula, dessa balar la vi åt sidan och förvara ute så länge eftersom att de var lite blöta. Vi passade på att göra det medans daggen sken av de ”torra” balarna.
Som tur är så är jag och 514 också bra kompisar, vi har kört mycket halm ihop.
Sen kunde inlagringen börja.
Carl lastade på fältet
Jag lossade..
och lastade in. Eftersom att vi bara har ett släp så blev det den mest begränsande faktorn idag, därför var målet att det kom rullade så mycket som möjligt. Därför kastade jag bara av balarna först, så att släpet kom fort iväg för att hämta nya. Stapla in dem kunde jag sedan göra i lugn o ro medans jag väntade på nytt lass.
Balar som väntar på att staplas in
Halm på väg in.
Janne och Christin turades om med att köra halmlassen.
All lös halm sopas av släpet så det inte yr runt på vägen.
Ungefär så här ser det ut nu där vi lagrar halmen, förutom att det är lite fler balar där nu än när detta kort togs.

Ett orosmoment mindre

Halmen är alltid ett litet orosmoment tycker jag. Dels för att torr och fin halm ska bärgas till djuren och dels för att den ligger i vägen när den ligger på fälten. Därför känns det väldigt skönt att all halm tröskan lagt nu är bärgad. Det är ju lite klurigt med halmen, det är inte lika lätt som att ge sig ut att tröska. Tröska kräver ju inte torrväder lika lång tid som det krävs för att kunna bärga halm. Nu är fälten öppna för andra moment och djuren har fått en stor del av sin halm bärgad i bra kvalitet.

Nu är det tomt på balar och snart växer det (förhoppningsvis) raps här.
Vid sidan av alla halmlass har även andra lass rullat in och hamnat på våran ena gödselplatta. Här ligger nu en del av strukturkalken vi ska köra i höst.
Den bra dagen avslutades på bästa sätt i regnet med att montera dubbelhjulen på 936:an och njuta av att halmen slapp få detta regn på sig.

Snart är det ny dag och nya utmaningar. Får se vad vädret hittar på åt oss, snart sår vi kanske raps.