Städning runt fälten

Det blev ingen rapssådd idag. Väderprognosen visade med stor sannolikhet regn, så vi beslutade att vi höll på det i alla fall idag. Istället så blev det diverse städning på och runt fälten. Det har putsats, körts med kedjeröjare och klippts. 

Ingen skog på åkern

Skog hör hemma i skogen och där kan den stanna, på åkern och i dess närmsta närhet ska det vara rent från skuggande träd tycker jag. Vi jobbar så aktivt vi kan och hinner med att se till så att det är så. Sedan några år tillbaka så har vi som standard att köra med kedjeröjare runt alla fält efter skörd och innan sådd. I vissa fall så hinner vi även med att åka en sväng med grävaren och hummern också. Idag var ett sådant visst fall. På ett av fälten vi har tröskat växte en jobbig skogskant som börjar bli lite störande. Nu är den borta och kan varken skugga åkern eller skapa en onödigt trygg omgivning för vilda djur.

Ilsbon tar det lilla slyn och gräset
Hummer klipper det som är lite grövre. Som tex halvstora granar.
En färdig städad fältkant.
Visst är väl den städade kanten snyggare än denna? Den är i alla fall ,mer ekonomiskt.

Håller man inte undan skogen blir lätta sådana här delar av fälten snart ganska så skuggade och dåliga. På vägen mot hög skörd räknas hela fälten.
Ännu en klippt kant

Aldrig bara inte

Nej, det brukar ju sällan var det inte och det var det inte idag heller. Innan jag skulle kunna komma igång att klippa visste jag att jag var tvungen att laga hummern. Hummern brukar kunna gå lite sönder ibland och behöver då lite kärlek med hammare och svets. Den är egentligen avsedd för mindre maskiner än den vi har, men stannade kvar här när vi byte grävare. Den är alltså ganska så lätt att råka kröka lite här och där om man råkar klanta sig lite och det gjorde jag sist jag använde den…. Så här långt var det fortfarande ”bara” och jag låg bra till i planeringen. Det var sen det ändrade sig.

Så här såg hummern ut i morse, inte alls så hel som det behövs för att kunna köra.
Den var lite krokig här och där och behövde rätas och lagas.
Till slut blev det en fungerande Hummer, och återigen lite mer förstärkt.

Det började med att grävmaskinen inte hade något ström i sig, och först tog den inte laddning. Jag var tvungen att ladda varje batteri för sig (det är ju 24 v på grävmaskinen, två seriekopplade 12 v batterier) och först fungerade inte det heller, till slut kunde jag lura i dem lite ström på lägsta laddningseffekten. Batterierna är alltså kass och behöver bytas, men det går tills vi har nya. Däremot så vågar jag nu inte stänga av maskinen om den inte står på trailer eller hemma så att den inte blir ståendes på helt fel plats. Det innebar lite mer bök under dagen. Sedan råkade våran Ilsbo ut för en liten olycka och behlövde med lite hammare- och svetskärlek. Detta sinkade min planering litegrann, men jag kom ändå igång skapligt.

Kärlek till Isbon.

Jag hann köra i ca 45 minuter innan jag fick någon slags oljeläckage på hummern som jag inte kunde lokalisera direkt. Det fick bli en sväng hem till verkstaden för närmare undersökning. Eftersom att jag inte vågade stänga av maskinen ute på fältet, så fick jag traila hem hela alltet och kunde inte bara ta med hummern, lite osmidigt faktiskt… Väl hemma kunde jag lokalisera att det var en cylinder som spruckit lite, som tur är så gick den att svetsa. När jag väl lyckats med detta så var det dags för lite mer hammare- och svetskärlek på Ilsbon. Sen kunde jag återvända ut till fältkanten som skulle klippas. Till slut så hann jag mitt planerade beting, men lite senare än vad jag räknat med. De blev ändå bra tror jag, får se när det ljusnar imorgon.

Ser ni sprickan?
En ful, men tätt svetssömm löste problemet.
Helt klart osmidigt att behöva släpa med sig grävaren, bara för att laga Hummern….

Imorgon är det första augusti och det kan vara så att vi sår våran raps imorgon, vi får se…