Dags för lite vägarbete

Detta underbara yrke innefattar ju en massa olika trevliga arbetsuppgifter. Idag hoppade vi på lite vägarbete av den lättare sorten, åt oss själva och på egen väg. Det ska alldeles straxt huggas lite skog här och för att logistiken ska bli så smidig som möjligt för alla, inte minst miljön, så fixar vi till en gammal väg. 

Gammal väg

Det som ska avverkas ligger inte alls så långt (ca 330 meter)  ifrån en bra väg som idag är farbar för timmerbil med släp. 330 meter är kanske inte så långt, men helt klart längre än 15 meter. Just 15 meter är snart avståndet mellan det som ska avverkas och för timmerbil (med släp) farbar väg. Vi har nämligen en gammal väg som går hela vägen fram till en vändplan (och egentligen lite till) , den behöver bara fixas till lite. Vägen är i grunden fin, men eftersom att den varit i stort sett otrafikerad så har den liksom inte underhållits hur mycket som helst på sista tiden. Den har helt enkelt uppfyllt sitt syfte utan att behöva alltför mycket omvårdnad. Nu utvidgas syftet lite och då behövs lite mer omvårdnad, och det innan det är dags för timmerbilarna att börja rulla…

Fin farbar väg ska bli mer farbar.
Grävmaskinen är helt klart ett bra verktyg för detta jobb.
Lastmaskinen är med bra att ha.
Lite grus går åt.
Det går framåt och vägen blir i alla fall inte sämre…

Inte alls gammal väg

Egentligen så benämner jag nog vägen fel… för när jag kollar gamla kartor så verkar det som att den är mycket nyare än våra andra vägar. Det verkar som att vägen tillkom senare när man effektiviserade ett fält och helt enkelt flyttade vägen. Jag kan ha fel, men det verkar så i alla fall. Vägen borde alltså kallas för ny väg och inte gammal väg, skicket på vägen bestämmer ju faktiskt inte åldern….

330 meter blir 15 meter

Börjar man tänka lite så blir det ju faktiskt ganska så många meter som skotaren sparar in per lass. Det blir ju faktiskt 630 meter per lass som sparas in för skotaren och det är en hel del. Enligt siffror jag hittade på skogsstyrelsens hemsida så är energiåtgången 40-50 gånger mer med en skotare i terräng än en med en lastbil på väg. Att då utnyttja vägen känns helt klart som det bäst alternativet.

 

Nu sitter jag och håller tummarna för att det blir fint väder närmsta dagarna så att jag kan slå lite gräs imorgon.