Årets sista hjultema

Med minusgrader på prognosen och risk för halka, så kastade jag idag på vinterdäck på våra bilar. När jag ändå var i farten med att hålla på med hjul, så fick även lastmaskinen på sig sina vintersäsongshjul. Om inget oförutsett händer så är det nu slut med hjulbyten för i år. 

 Hjulbyten

Vi får ju faktiskt en hel del hjultema på ett år, maskinerna ska vara utrustade med rätt hjul för de momenten som ska göras. Just nu sitter jag faktiskt här och funderar på hur många hjulskiften vi gör på ett år. Egentligen är inte det så svårt alls att få fram, men jag hoppar det nu. Jag kan däremot gissa ganska så bra att det blir ca 5-10 stycken på våran 724. Det är mellan smala, normala och breda hjul och så lite dubbelmontage i lite olika ordning beroende på året. Tur som tusan att det är dubbelverkande hydraularmar på den, det spara massor med tid och blir säkrare. Det blir i alla fall en himla massa olika hjulbyten på ett år, men det är det absolut värt tycker jag. Det tar faktiskt inte alls så lång tid att byta hjul och nyttan rätt hjul gör tror jag betalar bytena alla gånger, om inte annat så känns det lite bättre i själen och det kan ju vara värt mycket.

Årets sista hjulbyte på 724:an blev från smal-hjulen till ”normal”-hjulen.
Jag har sagt det förut och säger det igen, dubbelverkande hydraularmar och däckvagn är de viktigaste ingredienserna för snabba och säkra hjulbyten.
Efter rapsskanningen var det även dags för N-sensor att åter få komma av och in för vintern.
Snart har alla hjul hittat hem till sin vinterförvaring.

Lastmaskinen sist ut

Sist ut att få sina vinterhjul var lastmaskinen. Den har sedan i våras fått få med lite bredare hjul ifall den hamnade på något fältjobb, och det har den ju absolut gjort, den har lastat och kört både halm och gräs på fälten. Nu ska den inte ut så mycket mer på fälten med undantag för några fältlagrade bala, men de tar vi när/om tjälen kommer. Istället ska den gå nu gå mycket på gårdsplan och i skrapgångarna och där ska det varken vara packningskänsligt eller dålig bärighet, smalhjulen passar alltså bra nu. Det är skönt med lite smalare hjul när man är på skrapgången, risken att man kör på en vattenkopp eller något annat känsligt är helt klart mindre.

Av med de blåa, breda hjulen och på med de svarta smala.
Inte enorm skillnad mellan de olika, men ändå tillräcklig.
Redo för vinterarbete.

Bilarna

Jag trivs verkligen med mitt jobb och allt jag gör där, men skulle jag under pistolhot ändå säga något som inte är mitt favoritmoment, så skulle det vara att byta hjul på bilar. Det är viktigt, absolut! Men det syns ju knappt att man gör något… Sen som pricken över i:t så kommer tvätten av hjulen. Det är också viktigt så att de håller så länge som möjligt, men just när jag gör det känns det inte så. Tur att man kan bita ihop och göra som det ska göras även om det inte är ett favoritmoment.

Bilen ser precis likadan ut innan hjulbytet som efter…
Tur att det inte är lerigt ute nu, särskilt när man ska tvätta.

 

Apropå (H)jul…

Så hade jag och familjen ett lite minisemester nu i helgen, där vi besökte höstlovsöppet och höstmarknaden på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby.  Nu under den värsta delen av pandemitiden har vi hållit oss väldigt stationerade hemmavid, men nu vågade vi oss iväg på en liten tripp. Det var mysigt att få komma iväg hela familjen och njuta på lite annat håll än hemma på gården, det går att slappna av på ett annat sätt då. Det var en väldigt härlig helg som innehöll en massa trevligt, bland annat bra teaterföreställningar, ofrivilligt bad, högsång av barnen i frukostsalen på hotellet, mycket lek och spring samt tyvärr även en del tankar om varför vissa föräldrar tycker att det som händer på deras telefonskärm är viktigare än att ta hand om sina barn…. Vi hade i alla fall kalastrevligt, men jag ska erkänna att jag inte kom hem fysiskt utvilad, men själen är helt klart fylld med härligt energi.

Ska man veta vad man ska göra gälle det att ha koll! Här tog Oliwia på sig rollen som kartläsare och planerare.

 

En annan bra grej nu när det är kallt är ju att ställa in sprutan i värmen om den inte är vinterkonserverad med glykol än. Det är inte våran, så den får bo i verkstaden nu. Synd bara att det inte går att få in något annat då… Tur att det är plusgrader på dagarna, så man kan skruva med något inne i verkstaden då i alla fall..