Ett lysande resultat

Så var det äntligen dags för Holländaren (lastmaskinen) att få sig lite lyse. Även det faktiskt inte var katastrof dåligt med de lysena som redan satt, så kan det helt klart bli bättre. Idag påbörjades operation bättre lyse till Holländaren. Resultatet är än så länge inte riktigt bra, men lysande i alla fall.

Hejdå mörker

Så fanns det äntligen ett lucka till att ge sig på att uppgradera lyset på Holländaren. Det har stått på to-do-listan länge nu, men inte blivit av, det dyker alltid upp något annat viktigare. Vad vi tyckte har saknats på Holländaren är lyse på lite längre håll, så nu ska lite fjärrlyse på. Lösningen är att först montera på en ledramp, då kan vi ju få både lång och brett lyse på samma gång. Dels behövs det som helljus på vägen och dels så behövs det när den jobbar i mörkret, framför allt ute på fält när man plockar balar. Att missa balar bara för att man inte ser dem känns pinsamt och onödigt. Sen är faktiskt original-helljuset helt kasst om jag ska vara ärligt, hade inte stearinljus blåst ut av vinddraget hade det nog fungerat bättre. Nu ska ändå allt bli bättre och man ska både slippa att vara mörkrädd och missa balar pga av att de gömmer sig i mörkret. Vi börjar med en ledramp och får se var vi hamnar.

En väldigt trevlig maskin, men bra helljus från början saknades tyvärr.

Lösningen

Lösningen är alltså först en ledramp, sen är ju bara frågan om hur den ska slås på och av. Jag själv tycker att framåtriktade ledramper är lämpligast att kontrollera via helljusbrytaren. Då går den enkelt att slå på och av både vid arbete och på vägen, utan att man fumligt måste leta efter någon halvgömd brytare någonstans. Jag har kopplat in en framåtriktad ledramp på ett av arbetsljusens brytare en gång, men jag tycker att det är smidigt att kunna välja om man vill ha den tänd utan att ha arbetslyset tänt. Samtidigt är det smidigt att ha arbetsljuset tänt utan att ha ledrampen tänd, särskilt när man inte är ensam på ett fält och ledrampen bländar alla andra. Då går det väldigt snabbt att få fiender (Det går ju även bra att blända sig själv med för starkt lyse framåt om man har något i lastaren)…. Att sätta in en helt ny knapp tycker jag fungerar bra om det är bak eller sidoljus det gäller, men inte framåt. Tillslagsström från helljuset var i alla fall det jag valde den här gången. Vad tycker ni är den bästa lösningen?

En liten ledramp monteras på. Den som sitter på nu och här på bilden sitter bara tillfälligt. Var lite osäker på vilken ledramp som ska sitta på den här, men efter att ha provat denna så vet jag att det ska sitta en annan på den här och den hade jag inte hemma idag. Idag fokuserade jag mest på att se till så att elen blev dragen och kopplad. Byta ledramp sen går fort och lätt. Innan vi är säkra på vilken som ska sitta så sitter den monterad på magnetfötter.
Smidigt när allt man vill komma åt sitter lättåtkomligt och det finns gott om plats för nya relän.
När jag ändå stod inne i verkstaden och hade tid så passade jag på att åtgärda en gammal ”fuldragning” jag gjort. Det gällde antennkabeln till komradion som jag tidigare dragit ut genom rutan (rött streck) i brist av tid. Nu går den mer som den ska in i taket via en kabelgenomförning (blått streck) .
Här gör jag om och gör rätt, min fru dokumenterade det fint på kort. Foto: Caroline
Även om ledrampen inte motsvarar det jag vill ha på denna maskinen så blev det ändå ett lysande resultat. Nu blir det att montera dit en annan så fort möjlighet och ramp fins.

Sidospår:

Igår kväll bröt jag ett löfte jag gett mig själv… Jag har lovat mig själv att inte skruva med våran bil mer än att skifta mellan vinter- och sommarhjul. Det tar för mycket tid tycker jag och är väldigt bekvämt att bara lämna iväg den och så fungerar den. Förr skruvade jag det mesta på bilarna själv, men nu har jag annat att göra på nätterna… Hursomhelst så blev det ett undantag igår och det kommer nog att bli ett undantag imorgon kväll eller fredag kväll beroende på när jag får fler delar. , men sen är det slutskruvat igen det lovar jag mig själv!!

Lite nya bromsar fick bli ett av gårdagens kvällspyssel
Det var nog kanske tur att jag petade lite på bilen. Då kom jag på en annan sak jag lovat mig själv: Att ta loss dragkroken och förvara den inne när jag inte använder den. Jag hade självklart glömt bort det här, men igår kom jag på det och nu ligger den i oljebad.