Det behövdes mer än en frontvikt för att inte svaja

Nu efter att ha uppgraderat Valtran med frontlyft, så var det dags att koppla ihop den med ett av sina nya huvudredskap. Kranarmen med kättinghuvud åkte idag på och sist var det ju lite svajigt med kranen i vissa lägen. Så nu var frågan om det skulle räcka med en skaplig frontvikt för att den inte skulle vara så lättstjälpt?? Rubriken skvallrar om svaret, nej det räckte inte. Den var fortfarande alldeles för lätt att byta vänster bakdäck på med kranarmen max ute. 

 

Man tager vad man haver

Ska vi ha någon nytta av att kranarmen när cirka 8,3 meter ut åt sidan, så ska ju inte traktorn stjälpa när den är längst ut. Nu var det ju tyvärr ändå så det var idag när jag provkörde och så kan vi ju inte ha det. Vi var lite beredda på att det skulle kunna vara så, därför så hade vi redan en plan B för åtgärd. Vi hängde på mer motvikter på kranen helt enkelt. Efter våran tid som JD-åkare så har vi kvar en hel del frontvikter och dessa passar ju perfekt att använda som motvikter till kranen. Äntligen kom de till nytta och slipper ligga och vara i vägen. Så jag fick ännu en eftermiddag i verkstaden och nu i kväll så kunde allting provköras med ett bra resultat. Lösningen är inte riktigt klar än, men har absolut kommit förbi prototyp-stadiet tror det nu är mer som en förserie. Nu ska det provas på riktigt ett tag så får vi se om det fungerar tillräckligt bra.

Stor tung och fin frontvikt som väger cirka 1 500 kg. Tyvärr så räckte det inte för att stabilisera upp traktorn tillräckligt.
Det fick bli lite snickeri i verkstaden för att få till en lösning. Som tur är så fanns en fin balk på armen att utgå ifrån. Jag tillverkade en egen balk och stoppade i den andra. 
och vipps så satt där 800 kg+103 kg för fästet som motvikt.
Skönt att de gamla frontvikterna kom till användning.

Ett problem nu är att den sticker ut 60 cm åt sidan. Det gäller att hålla koll på själv och få andra att se med. En saftblandare där ute och lite reflexer kommer nog inte bli så dumt. Det får bli vid nästa depåstopp.
Fullt och en bit upp, traktorn lutar ju knappt nu.
Fyra hjul i backen.

 

En ganska så bra lösning om jag får säga det själv. Nu sak den bara färdigställas när vi sett att det fungerar som det ska.

Nu kan vi börja göra snyggt och öka trafiksäkerheten på våra vägar, det ska bli skönt!