Redo för att skanna rapsen

En minst sagt mild höst verkar ha gynnat höstrapsen bra och den har växt bra. Nu innan den slutar växa och eventuellt börjar backa tycker jag att det är hög tid att ge sig ut för att skaffa oss verktyg inför vårens kvävegödsling. Det kommer bland annat att bli vägning av biomassa kombinerat med N-sensors skanning. Nu är både rapsen och ekipaget redo, nu ska vi bara vänta på rätt tillfälle.

Bra verktyg

Eftersom att vi har en N-sensor så har vi bra möjligheter att nu på hösten kunna skanna av biomassan och kväveupptaget i rapsen för att kunna få variationer att styra vårens kvävegiva. Vi har gjort detta några år och jag tycker nog att det fungerar bra, vi får en karta som jag tycker passar bra som underlag till vårens styrfil kvävegödsling. Det är inte säkert att allt passar sen i vår så att vi kommer använda den och i värsta fall är just styrfilen gjord i onödan. Även om vi inte skulle använda underlaget vi får nu för att styra vårens giva så tycker jag ändå att skanningen av rapsen nu på hösten är värd att göra. Det finns mycket att lära genom att skanna den och kolla av kväveläget i plantorna. Dessutom så får jag nu en bra möjlighet att se hela fälten med egna ögon innan vintervilan kommer. Erfarenhet är ju inte dumt att ha och alltid lär man sig något. Så nu kommer jag så fort det blir läge att väga och skanna rapsen, det är två för bra och enkla verktyg för att vi ska strunta i dem.

Rapsen börjar nog kanske att närma sig slutväxt för i höst, beroende på vad vädret gör.
Om inte annat så är det nog hög tid att skanna rapsen nu, för man vet aldrig hur många dagar detta är möjligt. Rapsen ska ju inte ha något som påverkar dennes färg när man kör. Daggiga och blöta förhållanden är inte så bra, inte heller spindelnät ger rättvisa resultat för sensorn. Det ska även helst vara en mulen dag för bästa resultat och har vi otur kommer ingen sådan dag. Därför så går nu N-sensor ekipaget in i beredskapsläge.

Beredskapsläge

Beredskapsläge för N-sensor ekipaget innebär att smaljhulen och N-sensor åkt på traktorn. Det står nu alltså helt redo för att åka närhelst det går. Man kan kanske tycka att smalhjulen nu är lite överkurs, men det gör så ont o hjärtat när man kör ner raps som man inte behöver. Alltså får det bli smalhjul. Det är inte bara själva maskineriet som ska vara redo heller, jag ska med vara redo för att köra. Jag förbereder mig nu genom att kolla på lite olika kartor för att fundera lite på strategi. Jag kolla på N-sensor kartor, skördekartor och Cropsatkartor. Den som just nu är mest aktuell är Cropsat kartan och den avgör var jag ska klippa, väga och kalibrerar N-sensorn. Där det är mest representativ raps kommer detta att göras. De andra kartorna är mer aktuella senare för att jämföra med den kartan jag får nu. Vi gödslade ju våran förfrukt till rapsen mer än den avkastade och jag räknar med att det mesta av det kvävet finns kvar. Bland annat därför så har vi gödslat våran raps lite mindre  i år än vad vi brukat göra. Den har bara fått 41 kg N/ha, mer kändes onödigt när vi räknade med gott om kväve i marken. Mer om allt senare….

Traktorn är nu redo med smalhjul och N-sensor.
Det känns bra att köra ner så lite gröda som möjligt. Här är jag bara ut på ett kort provåk och vände bara snabbt på fältet.
den obligatoriska hjulbytarbilden.
Där jag snabbt skannade idag hade rapsen enlige N-sensorn tagit upp 107 kg N/ha.
En bild som jag tycker talar för att vi inte var helt ute och cyklade när vi inte gödslade högsta tillåtna givan nu på hösten. På bilden här finns tre olika N-rutor. Man kan se den som är Nollruta om man kollar noga, men de andra är svårare. Mer om detta framåt.
Bra hjälpmedel för att bestämma vart man ska kalibrera sensorn. Bilden är färsk från Cropsat tagen 30/10. Får se om kartan efter N-sensorn kommer se likadan ut. Det kan nu vara så att jag passar på att smita ut och väger lite innan jag kommer ut med N-sensorn. Det gör ju inget om man gör det lite innan för att spara tid när det väl går att köra.

 

Nog om detta för idag, jag återkommer i ämnet när det är aktuellt igen.