Nu åker djupströbädden ut från lagårdarna till fälten

Det är nu tomt på djur i varenda liten vrå i våra lagårdar och vi börjar nu jobbet med att tömma dem även på dyngan. Nu gödslas det ut och dyngan hamnar direkt där den i höst ska spridas. 

Ut med bäddarna

Det är ju som sagt var tomt på djur nu i våra lagårdar och kommer vara det fram tills tjurkalvarna tas in någon gång i cirka Augusti. Då passar det ju nu utmärkt att köra tömma lagårdarna på djupströdbäddarna med. Vi tömmer alltid lagårdarna nu på sommaren när det är tomt, dels så passar det väldigt bra att få dem tomma och sen så kan vi använda dem till annan lagring. I en av lagårdarna brukar till exempel insatsvaror till hösten och maskiner flytta in i. Det får alltså fungera lite som maskinhall ett tag på sommaren och tidiga hösten. Nu när vi tömmer lagårdarna så är det ju som sagt var inga djur där och det innebär att det blir lite mindre stressigt. Det är ju inga djur som står och väntar på att vi blir klara och blir drabbade om något går snett. Det gör inte att vi drar ner på tempot, men vi kan vara lite mer noggranna och städa lite mer. Skönt att få tomt på riktigt i alla fall en gång om året.

Så var det dags att tömma lågårdarna på djupströbädd. Här bakom dörren gömmer sig den som är först ut. Det är i våran dikolagård.
Nu är det här på andra sidan, men så här ser det ut när dörren öppnats.
och sen så här.
Ut med bäddarna som innehåller mer halm än något annat känns det i alla fall som.
514 sköter utlastningen.
Krokodilgreppen in-action
Dynga på väg ut. Kollar man noga på den här bilden så kanske man ser att det ligger lite halm på väggarna. Detta skulle egentligen redan ha sopats ner, men vi har inte hunnit det än helt enkelt. Vi får ta det sen…
In för att hämta mer.

Lastning i metsjökärran.

Så här ser det ut uppifrån.

Ut på fälten

Nu passar vi på att köar detta direkt ut på fälten där det ska spridas i höst. Det är ju verkligen kanonförutsättningar för att göra det nu. Vi vill ju egentligen inte har torrt nu, men när det är torrt passar det bra att ge sig ut med dyngan på fälten. Det minskar ju dels risken för markpackning och så kladdar det inte så man drar ut massa jord på vägen. De fälten vi väljer att lägga dyngan på är de fälten där vi anser att det behövs mest. Då går vi dels på markkarteringen och kolla då främst på mullhalt, men vi går också på egen erfarenhet på var det behövs mest. Det brukar kunna bli ganska så bra och gör vi detta rätt så förbättrar vi jorden på rätt ställe.

Här har vi fältet som vi idag tippade på. Det ligger ca 1 mil från lagården vi gödslade ut ifrån och det är ju helt klart en bra bit att åka med traktorerna, men det är värt det.
Här har vi fältets nollruta, den skvallrar om att markleverensen inte är skyhög här. Bi har även haft lite sämre fältuppkomst på detta fält nu två år i rad. Däremot så är det värt att säga att detta fält ändå i slutänden brukar ge höga skördar, men det känns ändå som att det är dags att betala tillbaka lite.
Tort i marken är i alla fall bra för transporternas skull
Torrt och dammigt. Visst kör vi ner lite när vi kör i växande gröda, men det är så lite gentemot nyttan vi får räknar vi med. Sen är det ju så att nu vet vi att det är torrt och då kan vi ta dessa transporter. När vi sprider detta i höst har vi ingen aning om vilka förutsättningar som råder, det kanske är jätteblött då. När vi nu tippat dyngan nära där den ska spridas så kan vi dra ner på körsträckorna under själva spridningen. Det borde teoretisk minska markpackningen i alla fall.
Det gör ont att köra ner gröda, men det är för den goda saken skull.
Ett lass med dynga på väg.
Tippning.

Halvfull hög, det ska dit ungefär lika mycket till för att täcka det som ska spridas härifrån.
Tippad och på väg för nytt lass.

Strul

Kvällen bjöd även på lite strul i form av trasig krokodilgrep. Den gav upp ganska så ordentligt idag. Det är kanske egentligen inte så konstigt för den har levt ett ganska så hårt liv och gjort det bra. Det är nog den krokodil vi haft som hållit ihop längst. Hursomhelst så behövdes den lagas och som tur var så gick det ganska så bra och efter någon timmer eller två så var den igång igen.

Sådär ska det absolut inte vara…
Diagnosen blev helt klart trasig.
Så in i verkstaden och rätta och svetsa lite…
Sprucken som tusan var den på många ställen.
Sen blev den hel igen och något försök till uppgradering.
Till sluta var den rak, hel och i tjänst igen.

 

Det var allt för idag imorgon fortsätter med samma.