Trasig tröska, trasig traktor men allt flyter ändå på bra

Det kan ju inte alltid gå bra, så är det bara. Det brukar för det mesta ändå gå ganska så bra, men nu har vi haft lite småstrul av olika sort. Som tur är så går det ändå i det stora hela ganska så bra och strul är ju faktiskt bara en del av vardagen! Det strul vi än så länge haft har varit på torken, men nu har det flyttat ut därifrån och idag har både tröska och spannmålstransportens traktor gått sönder.

Tröskan

Vi börjar med den för stunden kanske viktigaste maskinen. Det är i alla fall den maskinen vi är mest känsliga för stopp på. Utan tröskan blir det inget skördat, det mest runtomkring tröskan går det att lösa på kreativa sätt, men just tröskan är lite känsligare. Dessutom får den absolut inte stå stilla den kör in alldeles för mycket värde i timmen för att stå stilla. Hursomhelst så fick vi idag två driftsproblem med tröskan idag.

Det första driftsproblemet var direkt efter morgonservicen när den skulle ut och tröska . Den ville då helt plötsligt inte start, startmotorn bara knäppte när man vred på nyckeln. Batteri fanns det så det var inte det, kabelbrott/glapp eller startmotorproblem blev resultatet vid våran snabba felsökning. Så efter att inte ha hittat något annat så gav jag mig upp på tröskan och klappade på startmotorn lite snällt med en hammare. Då hoppade den helt plötsligt igång. Därför så väljer vi att tro att startmotorn nog håller på att ge upp. Efter detta hände så har den däremot fungerat som den ska. Men för att vara på säkra sidan och slippa eventuellt långt stillestånd när vi väntar på delar så har vi beställt en ny startmotor som vi kan ha ligga redo ifall det bli aktuellt på grund av att den som sitter pajar eller om vi får ett längre driftstopp. Just nu så byter vi inte, men den är som sagt var bra att ha ligga nära till hans när det väl behövs.

 

Det andra driftsproblemet vara ett gammalt problem som nu tyvärr kommit tillbaka. Det är en remskiva som av någon anledning tycker om att spricka… Vi har bytt och lagat den här några gånger tidigare, men nu var det ett bra tag sedan så man hade nästan glömt bort och räknat med att det inte skulle  hända igen. Nu gjorde det tyvärr det, men på grund av lite rutin på detta skruvande så blev det som tur var inget längre stillestånd, men ändå ett stillestånd. Från att farsan ringde och sa att det hade gått sönder tills att vi lagat det och provkört tog det två timmar, så det passar helt klart in i kategorin ”kortare driftstopp, men av stor betydelse”.

Klockan 18:16 kom tröskan hem trasig.
Här på bilden syns felet. Den där remskivan ska inte hänga sådär.
Så här ska det inte se ut.
Remskivan som driver spanmålselevatorn och skruven i botten har spruckit helt i centrum.
Bort med det som var kvar av remskivan från axeln. För en gångs skull så lyckades vi med hjälp av kiljägaren och en rörtång få bort kilen. Det är nog första gången jag är med om att den släppt som den ska…
Avlägsnat och redo för nästa åtgärd.
Lagat igen…
På väg tillbaka igen med allt.
Mittuppe i allt fick Carl rycka in och vara lite brandman på tröskan. Det var en dammansalmling på ljuddämparen som börjat kola sig.
Tillbaka med alla vektyg.
20:10 var tröskan provkörd och på väg ut igen. Väldigt skönt att det blev sett så kort stillstånd..

Traktorn

Traktorn som idag gav upp litegrann var 720:an som gick på att köra hem vete. Detta är också ett väldigt vikigt arbetsmoment, för stannar transporten av vete så måste tröskan också stanna och det vill vi ju absolut inte. Det som däremot gör detta arbetsmoment lite mindre känsligt är att det oftast ganska så lätt att hitta vikarier. Idag fick 514 rycka in och ta 720:ins plats efter att hjullager och packning gått på höger framhjul. Det blev ett snabbt byte som inte kan ha kostat många minuters stillestånd på tröskan. Nu står 720:in trasig-förklarad och vänta på delar och att någon kommer och sätter ditt delarna.

720:in drog idag vetelassen tills den gav upp.
720:in gav idag upp lite…
Sådär ska det inte se u, men bland blir det så. Här har både packning och hjullager troligtvis gått..
Skönt att lite snabbt kunna sätta in en vikarie

Avslutar med lite bilder från dagen

Bernt har idag börjat med att stränga upp halmen som vi kört ner vi tröskningen. Detta är nog krav om det ska gå att pressa inom snar framtid.

Förberedelserna för halmkörning har idag pågått. Nu har storbalssläpet fått förhöjningarna för halmkörning monterade.

 

Trotts dessa två trasor som hände idag så måste jag ändå säga att allt flyter på väldigt bra. Nu har de även tagit bort all nederbörd på tio dygnsprognosen så nu kan vi lägga i nästa växel….