Provkörning av en New Holland T7.270….

Jag tycker att det är en hel del som hände i höstas jag inte hunnit skiva om än… Bland annat om när jag provkörde en New Holland modell T7.270, som ska vara ungefär i klass med Fendt 724 (som vi ju har en av) vad gäller styrka och storlek. Det var helt klart spännande körning, även om jag inte körde så mycket. Här kommer en liten rapport:

Förord

Först så ska jag erkänna att jag är väldigt dålig på New Hollands traktormodeller, men börjar lära mig lite nu. Det var väldigt längesedan jag körde en NH på riktigt och man kan nog inte säga att jag gjorde det nu heller, men jag provade i alla fall. Att veta hur en traktor är genom att bara prova en liten sväng tycker jag är svårt, men visst får man ett första intryck och det är ofta inte helt fel… När man väl fått ett första intryck, så är det i alla fall svårt att ändra på. Det är alltså inte så tokig att man får bra introduktion direkt när man hoppar upp i en maskin man inte är van vid, då slipper man få dåliga intryck på grund av egen okunskap. För att vi skulle slippa just detta denna gång och se till så att vi kunde få nytta av alla funktioner, så fick vi en genomgång både innan och under arbete, det var inte alls dumt. Nu slipper vi gissa helt om hur en NH-traktor är framför en NH-press, för nu har vi provat det. Jag själv provade inte så mycket, men kunde i alla fall bilda mig en uppfattning.

Genomgång av säljaren innan vi körde igång.
Storleksmässigt så var 724:an och T7:an väldigt lika.
Som sagt väldigt lika i storlek.

Hytten

Som jag redan sagt så körde jag denna ganska så begränsat och kan därför inte säga så mycket om traktorn, men lite om hytten kan jag säga. Precis som (vad jag vet) alla moderna steglösa traktorer så fanns där en multifunktionsspak som man både justerade fart och andra viktiga funktioner med. Det var en trevlig spak både vad gäller ergonomi och funktioner, jag saknade däremot att man inte kunde lägga hydraul uttagen i flytläge från spaken (jag kan ha fått fel info här, kanske fanns något hemligt dubbel klick för att får det att fungera…). Denna körspak satt inte helt förvånande på ett armstöd där resten av kontrollreglage satt, kort och gott var det  lättförståeligt och lättmanövrerat med vanliga tydliga symboler på reglagen. Hytten var inte alls en otrevlig arbetsplats och gick fort att vänja sig vid.

 

Ergonomisk kör spak. Jag gillar spakar där man enkelt kommer åt allt med tummen och det inte är svårt att hitta rätt funktion snabb utan att behöva kolla. Det kunde man med den här.
Som sagt var här finns de funktioner som behöver finnas och tydliga att hitta. Det enda jag saknar är det där flytläget, men jag antar att man i alla fall kan programmera in i ett uttag på vändtegsautmatiksknappen..
Lätt manövrerat armstöd med tydliga knappar.

Dataskärmen var med lättmanövrerad och lätta att orientera sig i.
Sikten kan man inte gnälla på heller. Pickupen på pressen syns tydligt.
Sikten framåt var också bra. Det känns som att traktorer med dåligt sikt ut börjar höra till stenåldern nu…

Nu till det bästa

Nu till en av de bästa grejorna med denna traktorn, pressen kunde styra farten på traktorn. Det finns lite olika system för detta ute på marknaden och NH har döpt sitt system till IntelliCruise. Tyvärr, så fungerar denna funktionen just nu bara mellan en NH-press och en NH-traktor (vad jag fått veta). Våran nya press är utrustade för detta och nu fick vi äntligen chansen att prova hur det fungerar i praktiken. Grunden i det hela är egentligen väldigt enkel, i pressens dator finns det två olika alternativ för styrning av farten. Det ena alternativet är kapaciteten, baserat på hur många kolvslag det ska vara per skiva. Det andra alternativet är att man ställer in önskat antal skivor per bal. Oavsett vilket alternativ man väljer så strävar pressen efter att nå det man önskat genom att ändra traktorns hastighet. Även om vi kanske inte provade under optimala förhållanden, så tror jag stenhårt på det här, särskilt vid av tjockare grässträngar och halmpressningen. En sträng är ju sällan helt jämn, det skiljer sig i mängden material beroende på var man är och när man kör så försöker man som förare hela tiden anpassa hasigheten beroende på vad man strävar efter, visst antal skivor eller bara hög kapacitet. Oavsett vad man strävar efter så tror jag att pressen kommer att lösa detta bra själv, framförallt just när det är lite tjockare strängar eller halmpressning. Det här är helt klar användbar teknik som kan öka kapaciteten, förbättra det för föraren och spara in på bränsle.

Här har jag ställt in att det ska vara 19 skivor/bal
och här blev det 18. Att få helt rätt varje gång är inte lätt, men väldigt nära rätt blev det i alla fall varje gång.

Vad tyckte jag om traktorn då?

Jag ska börja med att erkänna att jag var väldigt misstänksam till den här traktorn och den hade helt klart en liten uppförsbacke för att imponera på mig. Nu kan jag ändå helt ärligt säga att den imponerade på mig. Jag blev förvånad på ett väldigt positivt sätt när jag körde den. New Holland är alltså helt klart en kandidat vi inte kommer blunda för om vi ska titta på ny traktor.

En syn som kanske inte kommer vara ovanlig i framtiden….

Detta var vad jag hade, mer har jag inte kört en sån här än…