Nu är det nära

Ja, närmare än så här har det inte varit i år. Jag tänker på första gödningsgivan på rapsen, men vi väntar ett litet tag till.

Väldigt nära

Det var till och med så nära idag att traktorn med gödningsspridaren var ute på fältet. Dock inte för att sprida gödning utan bara för att kolla så att allt fungerade. För första gången för oss så kommer vi att vid denna spridning använda oss av kartan jag fick fram av skanningen i höstas, för att variera kvävegivan och hamna så nära rätt giva som möjligt på hela fälten. Eftersom att det är första gången jag kommer att använda det så vill jag vara säker på att det verkligen fungerar. Det var därför jag provåkte 10 meter på ett fält, först fungerade det inte så det var tur att jag provade.

Liten provkörning för att slippa oväntade överraskningar när man väl drar igång.

Om man inte provar innan så….

är det ju så lagom kul att står där när man ska nyttja nattfrosten för att köra klockan 03:00 och det inte fungerar. På något konstigt vis så är det svårare att få hjälp då… Just detta lilla problem lyckades jag lösa själv. Igår fick jag däremot ta lite hjälp av Knud på Yara för att få ordning på det här med att styra med kartan, fruktansvärt bra support på Yara N-sensorn!!! Snabbt svar och rätt svar (ett svar som löser det problem man har), det är inte alltid så självklart som man tror. Skulle all support fungera som denna, så skulle det vara mycket mindre frågetecken i världen!!

Här har vi ett recept till att av fälten. Det är baserat på den skanning jag gjorde i höstas och jag tycker att det känns som att det kommer att bli bra.

Lite mer pyssel

Idag fanns det lite mer tid för att greja med gödningsekipaget. Vi väntar fortfarande på de grejor jag trodde jag hade fått i höstas och nu börjar ju körning närma sig. Så nu fick det bli lite improvisation så att vi är minst 100 % redo när det går. Vi passade även på att kasta på N-sensorn på spridartraktorn och kolla så den fungerade och var kalibrerar som den ska, det verkar det som. Man kan kanske tycka att det är lite onödigt att ha den sitta på om man inte ska styra givan med den live. Det kan jag hålla med om, men jag har en vision om att skanna rapsen samtidigt som jag sprider efter styrfil. Alltid lär man sig något!

Det var fortfarande små hål i spridaren i morse. Eftersom att gödningen helst ska lämna spridaren via tallrikarna och inte som om behållare var ett durkslag, så var det nog bäst att plugga hålen. Här är tillverkningen av gummibrickor i full gång.
En hemma gjord plugg. Gummi på båda sidorna för att skydda behållarens lack är min tanke.
Bättre än ett hål i alla fall.
När rätt grejor dyker upp så ska det se ut så här.
Till i år har vi köpt Yaras storsäckskninv, för att öka säkerheten.

 

Den sitter nu på frontvikten och ser ut som ett samurajsvärd. Kanske inte den snyggaste lösningen, men en fungerande. Den borde väl vara bäst placerad här?
För att då en bättre uppfattning om hur vinkeln på spridaren ändrar sig när man kör, så har vi köpt ett elektiskt vattenpass med Bluetooth. På det sättet kan jag kolla hur den rör sig medans jag kör. Givande eller inte? Det vet jag inte än, men vinkeln påverkar ju spridningsbilden så man vill ju vara så noga som möjligt. Den ska skyddas och monteras bättre än så här, men här provas den bara.
Lutningen syns från hytten

 

Sensorn åker på.

När kör vi då?

Det är väl en av de hetta frågorna just nu i växtodlingssverige, när ska alla köra första kvävet på sin raps? och vissa har redan gjort det. Jag vet faktiskt inte när vi ska köra våran. Det blir inte i natt i alla fall. Det vet jag nu, men i morse visste jag inte det. Vi har ingen tjäle på fälten och det har börjat torka upp, så vi har inget som är direkt vattenmättat. Till och med på ställen där det historiskt brukar stå vatten är det fritt från vatten på i år. Vi får alltså köra och är inte hindrade av lagen (man får ju inte köra på tjälade eller vattenmättad mark, nattfrost undantaget). Det är till och med någon minus grad ute nu, så det går säkert att köra om några timmar. Vi håller ändå upp med körning nu i natt och imorgon bitti. Vi håller lite koll på vädret och det verkar inte som att det är någon jätte värme på väg in just, därför kan vi kanske vänta lite? Vi får se, det blir ett nytt beslut imorgon igen. Vi ska ju absolut inte köra om det finns risk för kväveförluster, det gör ingen glad eller rik.

Kvävet gör ingen nytta i säcken, men inte heller någon skada. Vi måste verkligen tänka oss för och ta ansvar för hur vi använder växtnäringen.
Det är ändå snart dags att köra tror jag.
Bild från i eftermiddags. Lite kladdigt är det i ytan, men torrare än vad man kan tro. Snart går det att köra utan nattfrost.
Det kladdar knappt på skorna….

Även om jag bara provkörde litegrann på ett fält idag, så måste jag säga att en härlig känsla infann sig. Nu är det snart igång!!