Demotraktor: Fendts nya hytt
Midsommarhelgen har varit fri från arbete, så jag tänker att jag passar på att skriva om traktorn vi hade äran att ha på Demo för några veckor sedan. Traktorn som vi fick prova var en Fendt 724. Eftersom att vi redan har en Fendt 724, så kan man kanske undra vad vitsen med att provköra just en Fendt 724 var! Jo, för att det var deras nya hytt på denna traktor och den var verkligen helt ny. Här kommer lite om den:
Fokus på hytten, men…
Vad jag förstått så är det inga jättestora skillnader på utsidan av traktorn, utan det nya är i hytten. Därför så fokuserar jag mest på hytten helt enkelt. Däremot så finns det självklart även ändringar på utsidan. Jag har inte hunnit sätta mig in i allt som är nytt än, men den stora grejen på utsidan är nog att motorn nu är utrustad med EGR (Exhaust gas resirculation). Jag antar att det är för att klara hårdare avgaskrav, så jag förstår att man gör det. Tyvärr så vet jag som användare att detta är en av grejorna som brukar kunna krångla (precis som all avgasrening), hoppas det inte är så nu. De är ju långt ifrån först så hoppas det är driftsäkert. En annan mindre (men ack så viktig) grej jag la märke till på utsidan var att det äntligen har kommit till några fettnipplar på hydraularmarnas sidostabiliseringsstag. Nu kan man kanske hoppas att plocka isär dem och smörja slipper ingå i servicerutinerna…
FendtONE
Om jag förstått allt rätt så är denna hytten en del i Fendts nya koncept ”FendtONE”. Det konceptet går (om jag förstått allt rätt) ut på att underlätta all data hantering, både på fält, på kontoret och flytta den däremellan. Jag har inte jobbat något alls med detta system mer än att jag nu kört denna traktorn, men det verkar helt klart vara ett intressant system. Vi hanterar ju helt klart mer och mer data och ju smidigare vi kan hantera denna desto bättre helt klart.
Nu hoppar vi in i hytten
Ja, nu är det väl dags att vi hoppar in i hytten:
Som ni (som inte redan sett den) ser, så den ganska så annorlunda mot den tidigare hytten. Det finns mycket som påminner om tidigare hytten, men alla reglage och till och med körspaken är nya. Jag har tidigare sett denna hytten många gånger på bild, men första gången jag kom in i en sådan här hytt var nu när jag provkörde den. Jag tycker att det är väldigt svårt att få någon riktigt uppfattning om hur den är genom att bara prova under kort stund, men han i alla fall skapa mig en ganska så bra bild tror jag.
Vi börjar med reglagen:
Utöver nya reglage så har det ju även gjorts om en del men skärmar i hytten. Instrumentpanelen framme vid ratten är ny och har blivit smartare. Den innehåller mer lättvisad information som kan vara intressant under körning. Det har även hoppat in en helt ny skärm upp till höger i taket. Den fungerar precis likadant som den vanliga i armstödet och kan göra samma sak. Den försvarar ändå sin plats genom att man ju ofta vill ha flera olika fönster att titta på när man kör, utan att de blir för små och plottriga. Detta löser denna skärmen bra. Man kan till exempel ha GPS-fönstret uppe i takskärmen och ett Isobus redskap i armstödsskärmen. Som topp på detta kan man se hydraul ventilernas status framme vid ratten.
Kort sammanfattning
Kort och gott så har denna traktorn (precis som många andra) det som man kan förvänta sig av en moderna traktor och kanske även mer därtill. Det finns mycket nya fina funktioner, men även några som kanske inte är helt nödvändiga utan bara onödig lyx som inte har någon riktigt viktig funktion. Ett exempel på detta är att komma in i klimatanläggningsmenyn från körspaken, man måste ändå flytta handen till reglage eller skärm för att göra ändringar.
Jag gillar absolut den här traktorn och det är inte omöjligt att det vid nästa traktorbyte blir en sådan här. Däremot så måste jag nog ändå verka som en gammal surgubbe och säga att jag än så länge gillar den gamla hytten och körspaken bättre. Det kanske kan ändra sig i framtiden, men så känner jag just nu. Det jag gillar mest med nya hytten är de nya skärmarna, man kan se mycket samtidigt och det är tydligt. Ett annat stort plus är ändringarna de gjort på manövreringen av arbetsbelysningen, nu finns det äntligen två snabbval att programmera. Det gör att man bland annat lättare kan använda arbetsbelysningen när man åker på vägen.
Här var lite snabbt om denna traktorn. Den är ju inte helt ny och många av er har säkert kört den, vad tyckte ni?