Det här var inte sexigt
Varför går det inte att vara cool, modern och attraktiv samtidigt som man är genuin, snäll och rejäl? Jag fattar inte? Tydligen är det helt omöjligt när det gäller mjölk i alla fall.
På Coop i Nacksta hittade jag nyligen en proteindryck från Arla. Den stod där i mejerihyllan och liksom skämdes på kvällskvisten. Självklart köpte jag en och nu undrar jag några saker helt stilla. Varför har jag aldrig hört talas om den här mjölken? Varför trendar den inte på ALLA gym i alla städer? Varför pratar ingen om mjölk som träningsdryck ens när den har fått extra protein och hällts upp i portionsflaska?
Det vi har här en ren produkt med massor av plus. Den är lättdrucken (inte översötad, slemmig, trögflytande och artificiell som många andra proteindrycker), lagom stor (500 ml), god (den smakar som vanlig mjölk med en lätt touch av blåbär) och är troligen mycket, mycket nyttigare än konkurrenterna.
Innehållet består av mjölk, mjölkprotein, vitamin D och naturliga aromer. Ja just det, laktasenzym också eftersom den är låglaktos. Jämför detta med andra märken nu. Kolla innehållsförteckningarna lite snabbt. I andra proteindrycker hittar man rad efter rad med olika sötningsmedel, stabiliseringsmedel, antioxidationsmedel, salt, smakförstärkare, kakaosmör och färgmedel. Det som är någorlunda lika är mängden protein och kalorier. Det är ungefär detsamma hos flera märken. Arla ligger lite lägre men då slipper man som sagt tillsatserna istället.
Så vad är det då för fel? Varför ser man inte den här drycken ens hos folkliga Friskis och Svettis? Jo, jag tror jag vet. Den är så sjukt osexig!
Nämen på riktigt, vem tänker träning, styrka, fitness och glänsande muskler när man ser den här pappkartongen? Det enda man visualiserar är ju Skoljoggen -94.
Varför är det så svårt att lyfta lantbrukets fantastiska produkter och se till att de får den kred de förtjänar bland konsumenterna? Det är ju rena livsmedel, klimatsmarta och naturliga. Det borde kunna vara hur hett som helst nu när alla ska vara så medvetna? Men nej, mjölk, och för den delen kött också, är bara gammaldags och tråkigt. Något man inte törs marknadsföra utan att samtidigt be om ursäkt för allt och ingenting.
Kom igen Arla. Designa en fräschare flaska nu, hitta ett typsnitt som inte liknar en instruktionsbok för åkgräsklippare och köp in lite reklam via några coola träningsinfluencers i varierande åldrar. Ge mig lite hud, svett och pump för fan. Visa var skåpet ska stå och boxa in mjölken i konsumenternas trendkänsliga egon.
Under tiden får vi väl gå omkring och halsa ur en sådan här papperstermos. För jag tycker verkligen att man ska testa den här drycken om man vill ha ett näringsrikt proteintillskott exempelvis efter träning. Den är god, nyttig och svensk, även om den tyvärr är långt ifrån sexig.