Telia och staten – vilse i spenaten

Utbobloggaren befinner sig i lägenheten på Södermalm i Stockholm.

Han har TV:n påslagen och kan se på hur många kanaler som helst.

Han har perfekt mobiluppkoppling.

Han längtar ändå bort.

På en av kanalerna är det reklamfilm från Telia.

Ett flicka sitter på en bänk på landet med en liten lammunge med ullig päls i famnen och en rödmålad bod med vita knutar i bakgrunden. Lillasyster sitter bredvid. Lammungen är väldigt gullig.

Det är sommar. Gräset är väldigt grönt.

Det är bara hur fint som helst.

”Dela med dig av din sommar i Sveriges bästa nät!” hojtar det statsägda telefonaktiebolaget.

Nej, det kan jag inte.

FÖR DET ÄR JUST NÄT OCH UPPKOPPLING SOM ÄR PROBLEMET!

Nu har jag kanske skrivit alltför många blogginlägg om det här, men det förtjänar att upprepas, för det här stämmer ju inte. För dem av oss som har åtminstone ett ben i landsbygdens verklighet, så är problemet att det för det mesta över huvud taget inte går att dela med sig särskilt mycket av sommaren –  i varje fall inte i Telias eller någon annans nät.

På en stor del av landet utanför staden är vi förvisso sedan länge vana vid ett halvtaskigt mobilnät. Här finns inget ”5G” – vi är glada om ”4G” någon gång, undantagsvis, fladdrar förbi på displayen.

Så vi tar vår bensindrivna bil – för vilken vi straffbeskattas eftersom vi inte har en laddstolpe bredvid kalvhagen och därför inte kan ha en el-bil – och åker till någon högt belägen punkt, där vi vet att vi i bästa fall kan prata i alla fall några minuter utan att det hackar och samtalet bryts.

Här har det heller inte byggts ut med fiber och vi har i övrigt bara att betala dyrt för ett mobilt bredband.

(Från Telia finns dock telefonstolparna kvar – som ett minne!).

Till minne – från Telia.

*****

Alltså; den söta lammungen må bräka hur lent och fint som helst, men det kommer inte att höras längre än till lagårdsknuten.

Det är inte Telialedningens fel – de är ett till drygt 38 % statsägt företag, som har att verka på någorlunda marknadsmässiga grunder och som därför gör fåniga reklam-filmer.

Men vad säger ägaren? Staten? Vad säger politiken?

Anders Ygeman? Jennie Nilsson? Hallå!

Om vi nu, var vi än bor, vill dela med oss av sommaren i ett nät?

Hur ska vi göra då?