Undrar vad Ludvig hade tyckt?
Jag har de senaste veckorna lite på distans följt artiklar och en diskussion på atl.nu om konsult- och rådgivningsföretaget Ludvig & Co.
Ludvig & Co verkar vara det före detta LRF Konsult.
På företagets hemsida står det att ”När LRF Konsult bytte namn till Ludvig & Co under 2020 var det med stor respekt inför vårt arv och vår historia. Vi minns grundare Ludvig Nanneson och den tradition av lokal förankring som gjort att vi förstår våra kunder som ingen annan.”
Man kan vidare läsa att 9 av 10 är nöjda i kundbetyget och så uppmanas man att ”bli del av en spännande förändringsresa”.
Så bra!
Fast så läser man på atl.nu att anställda har slutat efter missnöje och kunder som berättar om att de lämnat företaget och att en ”Prischock” väntar kunderna.
Undrar vad Ludvig N hade tyckt om den kritiken?
Jag betraktar det här försiktigt för tanken är väl ändå att det hela bottnar i en tanke om någon sorts professionalisering, men där man riskerar att tappa historia.
Jag har aldrig varit kund och jag kommer nog aldrig att vara kund hos Ludvig & Co.
Att döpa om verksamheten från LRF Konsult till ”Ludvig & Co” var väl en tanke att varumärkesmässigt försöka professionalisera verksamheten i det gamla LRF Konsult.
Jag var inte kund där heller. Och jag kan väl säga att det jag såg på distans inte var var så jätteimponerade.
Nu riktas kritik mot Ludvig & Co. Och det handlar väl lite om att bestämma sig – är man ett konsultföretag vilket som helst eller något som har sina rötter och ägare i något annat?
Har man en själ?
Den diskussion som uppstått kan möjligen hänga samman med försäljningen av 75 % av verksamheten till ett riskkapitalbolag.
Inte vet jag.
Men även om jag nu inte är ”kund” , så noterar jag en lite dumdryg attityd gentemot ”kunderna” och lanseringen av en ny ”prismodell”, som i ett lätt omyndigförklarande ton anges vara ”ett steg i riktningen att hjälpa kunderna att förstå vad man får för värde och vad man betalar för.”
Man kan hantera allvarlig kritik från uppdragsgivarna på olika sätt. En del skulle kalla det ”krishantering”. Jag är, om jag uttrycker mig försiktigt, inte helt säker på att Ludvig & Co hanterat det här på det allra smidigaste och förtroendeingivande sättet.