Jag är stolt över dig

Jag var och handlade idag medan brottarbarnen tränade. Det är väl som det är med handling. Kanske inte det roligaste man gör men idag var det ganska kul. För jag insåg att det verkligen har hänt grejer i butikerna. 

Man kollar ju vad andra handlar, visst gör man? Jag gör det i alla fall. Sneglar på vad folk stoppar ner i sina korgar och påsar. Om de handlar knasigt, typ utländskt kött eller så kan man antingen bara sucka inombords eller också kan man demonstrativt ta upp en svensk köttbit och säga något lagom högt; ”Nämen titta vad bra, den här var svensk, den tar jag”. För att markera. Det bästa är när man har med sig barn. Antingen kan man prata mat och ursprung med dem som ett vanligt samtal i affären, i närheten av de som inte har fattat grejen, eller så kan ungarna fråga högt och tydligt ”Mamma, varför handlar den där personen inte svenskt kött?” Det är rätt effektivt har jag märkt.

Men vad gör man när folk handlar rätt?! När de står bakom en vid kassan och lägger upp ett pärlband med klockrena varor en efter en? Man är ju inte van! Man vill ju bara vända sig om, lägga en hand på deras axel och säga ”Åh vad stolt jag är över dig, okända medmänniska!” 

Jag stod bredvid en sådan person idag. En helt vanlig småbarnspappa såg han ut som. Han handlade vanliga familjegrejer och en massa mat. Bland annat svensk kyckling, svenska potatisprodukter och svensk fil och yoghurt. Och en massa annat. Inget märkvärdigt men han hade inte bara tagit första bästa vara, och definitivt inte den billigaste alla gånger. Han brydde sig. I sin vardagliga tisdagshandling.

En annan sak som visar att folk bryr sig är all skyltning som görs numera om svenska råvaror. Stolta blågula märken finns på alla möjliga produkter och jag tror att det är en jättebra spiral som snurrar nu. Fler har börjat fatta att det är viktigt med inhemsk matproduktion och efterfrågar det. Då hakar tillverkare och butiker på och lyfter fram när de har svenskt. Märkningen blir tydligare och fler känner igen och kopplar ihop svenskt med kvalitet. Ännu fler vill kunna sätta Sverigestämpel på sina varor och ännu fler vill handla. En god cirkel. Hur bra som helst!

Kanske är jag bara äckelpositiv för stunden men visst har det väl blivit skillnad? Inte stod det på pytt i panna-påsen var både köttet och potatisen kom ifrån förr? Och troligen var det mycket färre konsumenter som frågade också.
Det handlar om med andra ord om konsumentmakt och marknadsföring. Starka krafter när de förenas åt samma håll.

Nu passar jag på här i alla fall. Att säga tack till dig som fattat och som gör medvetna val i butiken. Jag är stolt över dig!